Skip to main content
فهرست مقالات

اصحاب کهف در غرناطه، دمشق و بیزانس

نویسنده:

مترجم:

(4 صفحه - از 22 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : اصحاب کهف ، اصحاب کهف در غرناطه ، غار ، دمشق ، بیزانس ، روم ، کوه ، غار اصحاب کهف ، روایت ، محمد بن سعاده

خلاصه ماشینی:

"اما با خواندن آن دریافتم،در قرن ششم‌ هجری تألیف شده است،مؤلف در این کتاب،متن‌ مهمی را آورده است مبنی بر این‌که روایت مردمی در مورد غرناطه و اطراف آن در قرن ششم هجری می‌رساند که‌ نزدیک غرناطه،غار رقیم واقع شده و اصحاب کهف در آن‌اند. این متن توجه مرا به روایت مردمی دیگری جلب‌ کرد که محل اصحاب کهف را کوه قاسیون دمشق دانسته‌ و منابع دیگر هم خبر آن‌ها را در بیزانس و دیگر جاها داده‌اند. » مؤلف کتاب هم‌چنین می‌گوید:«این غار را در سال‌ 532 ق دیدم و روی اصحاب غار،ملافه‌ای از جنس‌ کتان پهن شده بود و بر سر هرکدام آن‌ها کلاهی قرار داشت. مؤلف در ادامه می‌گوید:«واقعه‌ی عجیب و غریبی‌ درباره‌ی این غار دیدم که اگر به چشم بصیرت و تعقل‌ بدان نگریسته شود،دلیلی بر وجود اصحاب کهف خواهد بود و آن این‌که در شهر لوشه(نزدیک غار)گروهی تبهکار جمع شده و برای افرادی که شبانه به غار رفته و با نشان و یا چیز مشخصی برگردند،پاداشی مقرر کرده بودند. از این متن چنین برمی‌آید که مردم بلوشه و اطراف آن‌ معتقد بودند، آن‌ها (به تصویر صفحه مراجعه شود) اصحاب کهف‌اند و محمد بن سعاده غار و مسجد را اعاده‌ی بنا کرده است. روایت دوم را محمد بن موسی(که واثق او را برای دیدن‌ اصحاب کهف به بلاد روم اعزام نموده بود)نقل کرده است‌ و می‌گوید:به شهر روم رسیدیم. اگر از دمشق دور شویم(زیرا متنی که ارائه دادیم به‌ وضوح می‌رساند،غاری که در آن‌جاست،همان غار جبرییل است)درمی‌یابیم،متونی که پیرامونغاز غرناطه،غار جبل الورد و دو غار متفاوت بیزانس نقل‌ کردیم،در مورد تعداد اموات،وجود یا عدم وجود سگ، پوشش مرده‌ها،شکل ظاهری آن‌ها و اماکنی که در آن‌ قرار گرفته‌اند،باهم متعارض‌اند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.