چکیده:
دانمارک از دههی 1990 میلادی،همسو با تحولات گستردهی آموزشی در قارهی اروپا،اقدام به ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش خود نموده است یکی از بارزترین جنبههای این تحول، دگرگونی در نظام مشاورهی تحصیلی این کشور است.
در آوریل سال 2003 میلادی،پارلمان دانمارک قانونی را در زمینهی مشاورهی تحصیلی به تصویب رساند که در نتیجهی آن خدمات مشاورهای فراگیر برای دانشآموزان و جوانان فراهم آمد.گسترهی این مشاورهها تنها محدود به هدایت تحصیلی نیست بلکه تمامی جوانانی که به هر دلیلی تحصیلات خود را رها کردهاند و خارج از نظام آموزشی قرار دارند نیز مشمول این نظام تمنسجم مشاورهای میشوند.
در این مقاله،گزارش رسمی وزارت آموزش و پرورش دانمارک از ویژگیها،مختصات،مزیتها و محدودیتهای این نظام مشاورهای جدید که از آن به نام تحول یا انقلابی در نظام مشاوره تحصیلی این کشور یاد میشود،ترجمه گردیده است.بیشک اطلاع از این تحول نوین برای کارشناسان حوزهی تدریس و مشاورهی تحصیلی و همچنین عموم علاقهمندان عرصهی آموزش بسیار حائز اهمیت است.
خلاصه ماشینی:
"مراکز مشاورهی مستقل جدید: در راستای این تحول دو نوع مرکز مشاورهای جدید که مستقل از گرایشهای بخشی و نهادی هستند تأسیس شد: *46 مرکز راهنمایی جوانان1که به اختصار uu نامیده می شود،هدایت تحصیلی در ارتباط با تغییر مقطع از آموزش اجباری به آموزش جوانان را برعهده دارند.
مراکز هدایت منطقهای بر گذار از مقطع آموزش جوانان به آموزش عالی تمرکز کردهاند و تنوع کستردهای از فعالیتهای مشاورهای آموزشی و فنی حرفهای را برای دانشآموزان در مقطع پیشدبیرستانی فراهم آوردهاند،از جمله:کارگاهها،سمینارها،نمایشگاههای شغلی و جلسات مشاورهی فردی و گروهی که این فعالیتها در مدارس انجام میپذیرد.
مرکز متخصصان هدایت تحصیلی: وزارت آموزش و پرورش مسئول راهاندازی و گسترش مرکزی ملی برای متخصصان عرصهی هدایت تحصیلی است فعالیتهای این مرکز شامل اقداماتی از قبیل جمعآوری نمونههی تجربیات موفق و گردآوری اطلاعات و دانش در حوزهی هدایت تحصیلی،گسترش کیفیت خدمات مشاورهای،ایجاد همکاری بین بخشهای مختلف خدمات مشاورهای و انجام تحلیل،نظرسنجی و آزمایشها بین بخشی و فعالیتهای توسعهای میباشد.
اهداف این نشست تخصصی عبارتند از: *گسترش و ارتقاء سطح کیفی خدمات مشاورهای در کشور دانمارک *برقراری گفتمان نزدیک بین وزیر و سازمانهای مربوط و نهادهای مرتبط با مشاورهی تحصیلی و ا فراد مرتبط با این حوزه که موقعیت ممتازی در عرصهی هدایت تحصیلی دارند.
برخی از اعضا که به نمایندگی از نهادها در این جلسات شرکت دارند عبارتند از: *کارفرمایان در سطح ملی و نهادهای استخدامکننده نیروی کار *نهادهای مرتبط با مشاورهی تحصیلی *سازمانهای جوانان *مقامات استانی و شهرداریتعلیم مشاوران تحصیلی یکی از اهداف تحول مشاورهای در کشور دانمارک ارتقاء توانمدیها و مهارتهای مشاورارن با تخصصی کردن خدمات مشاورهای است."