Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی نقشمایه های تزیینی هندسی گسترش پذیر در آثار نویافته ی حوزه ی هلیل رود

نویسنده:

علمی-ترویجی/ISC (32 صفحه - از 1 تا 32)

کلید واژه های ماشینی : تزیینی ، جیرفت ، آثار نویافته ی حوزه‌ی هلیل‌رود ، حوزه‌ی هلیل‌رود ، نقوش ، جنس سنگ صابونی ، آب ، نماد ، نقشمایه‌های ، نقشمایه‌های نویافته‌ی حوزه‌ی هلیل‌رود

خلاصه ماشینی:

"بسم الله الرحمن الرحیم (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 3:تزیین مارپیچ و جناقی بر کوزه‌ای سنگ صابونی،جیرفت شکل 4:تزیین جناقی نقاشی‌ها و نقش برجسته‌های آثار هلیل‌رود،آکنده از نمادهای تجریدی هستند و همه‌ی تزیینات بیان شده،در زمره‌ی این نمادها قرار می‌گیرند؛مانند خطوط زیگزاگی و شکسته،خطوط منحنی،خمیده و دایره‌ای شکل که در قسمت‌ نقش‌های تزیینی گسترش‌پذیر،نقش مهمی در تزیینات ظروف جیرفت دارند. (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 22:مهره‌های لاجورد با نقش صلیب،جیرفت این طرح برای نماد خورشید،که نمادی باستانی است،نیز به کار می‌رفت و طرح صلیب شکسته که همان سواستیکای آریایی‌ (Swastika) (در زبان‌ سانسکریت)است،برای چرخ گردونه‌ی خدای خورشید کاربرد داشت که نمادهای‌ خورشیدی مانند روشنایی،حاصلخیزی و به ویژه خوشبختی است(شکل 32). (به تصویر صفحه مراجعه شود) طرح صلیب با بازو (به تصویر صفحه مراجعه شود) طرح صلیب شکل 42:نقوش تزیینی صلیب در مجتمع مسکونی تل‌باکون در جنوب غربی ایران (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 52:نقوش تزیینی صلیب در تمدن‌های مختلف ایرانی(برگرفته از کتاب ارنست هرتسفلد) (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 62:ترکیب چهار قوچ کوهی به شکل صلیب شکسته در سفال‌های سامرا در نقشمایه‌های معماری حکاکی شده بر ظروف استوانه‌ای از جنس سنگ‌ صابونی مکشوفه در جیرفت،نمادهای انتزاعی صلیبی شکل و دیگر اشکال هندسی‌ نیز به چشم می‌خورد که به صورت الگوی تکرار شونده بر سطح ظروف نقر شده‌اند (شکل 72). (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 13:ظروف استوانه‌ای از جنس سنگ صابونی حاوی نقشمایه‌ی معماری،جیرفت از لحاظ مقایسه‌ی تطبیقی،نقشمایه‌های مواج،شبیه نقوش موجود در دایره‌ای‌ نقاشی شده بر لیوان سفالین شوش است که آن نیز اشاره به آب دارد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.