Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تاریخ و فلسفه ی آموزش و پرورش ربع رشیدی

نویسنده:

علمی-ترویجی (وزارت علوم)/ISC (18 صفحه - از 33 تا 50)

کلیدواژه ها :

ویژگی‌های عصر مغول ،ربع رشیدی ،نهادها و روش‌های آموزشی ،شخصیت‌های تأثیرگذار ،علل ظهور و افول ربع رشیدی

کلید واژه های ماشینی : فلسفه‌ی آموزش و پرورش ، مغول ، ربع رشیدی ، خواجه رشید الدین ، بررسی تاریخ و فلسفه‌ی آموزش ، آموزش ، تاریخ ، دین ، پرورش ربع رشیدی ، مدرسه

بررسی تاریخ و فلسفه‌ی آموزش و پرورش هر دوران به ما کمک می‌کند که‌ ریشه و علل وقایع را شناسایی کنیم و حتی الامکان تدابیری برای مقابله با جنبه‌های‌ منفی و تقویت جنبه‌های مثبت بیندیشیم و بدینوسیله،از تکرار حوادث تلخ در طول‌ تاریخ جلوگیری نماییم.هدف این مقاله بررسی تاریخ و فلسفه‌ی آموزش و پرورش‌ مدرسه‌ای به نام ربع رشیدی است که در دوران مغول پدید آمد. در این مقاله به چرایی و چگونگی پیدایش و عملکرد و سرانجام این‌ مجموعه پرداخته شده است. روش بررسی در این مقاله،به صورت کتابخانه‌ای بوده است.بررسی‌ تاریخ و فلسفه‌ی ربع رشیدی به ما می‌آموزد که ایرانیان دارای اعتقادات‌ اصیل و ریشه‌داری در طول تاریخ بوده‌اند که همین اعتقادات،عامل و منشأ بروز خیرات و برکاتی بوده است.علاوه بر این،ما را به قدمت فرهنگ و تمدن و توانایی مردمان ایران‌زمین رهنمون می‌سازد،تا به جای الگوبرداری از غرب،از گذشته و اصالت خویش الگو بگیریم و تجارب تاریخی گذشتگان را زیربنای تحول و پیشرفت حال و آینده‌ی جامعه‌ی خود قرار دهیم و عوامل قطع ارتباط تجارب‌ تاریخی شناسایی و عوامل پیوند و تداوم و توسعه‌ی تجارب را جایگزین نماییم.

خلاصه ماشینی:

"ایران است،لذا لازم است ابتدا به صورت بسیار مختصر و موجز به معرفی این قوم و علل‌ دوره‌ی مغول از 657-616 هجری بوده است و ربع رشیدی در دوره‌ی‌ در تحت اداره‌ی وزیر دانشمند بزرگ خواجه رشید الدین فضل الله همدانی فراهم‌ تاریخ جهانگشای جوینی و جامع التواریخ خواجه رشید الدین فضل الله است که بسیار با نتیجه‌ی مساعی و تشویق وزیر دانشمند او خواجه رشید الدین فضل الله همدانی بوده است، «غازان خان را رشید الدین فضل الله به صورت پادشاهی توصیف می‌کند که‌ رشید چه در آثار و چه در عمل از توجه به این امر سرباز زده است. ربع رشیدی به منزله‌ی دانشگاهی بود که‌ از هر علمی در آنجا شعبه‌ای تأسیس شده و شش هزار دانشجو در آن به کسب علوم‌ اهمیت این اقدام رشید الدین از دو دیدگاه قابل توجه است:اول موقعیت این‌ رشید الدین فضل الله شواهدی از احادیث و آیات قرآن بیان کرده و اعمال«سیئه و رشیدی،تأسیس آموزشگاه برای تعلیم حرفه‌ها و مشاغل مورد نیاز جامعه بوده است‌ که در طول تاریخ آموزش و پرورش ایران و جهان اسلام تا سده‌ی اخیر و تأسیس‌ د-دار الشفاء:از دیگر واحدهای آموزشی درمانی وابسته به ربع رشیدی بود که‌ هـ-دار القرآن:از نهادهای آموزشی ابتدایی قرآن در ربع رشیدی بوده است. در زمان خواجه رشید الدین فضل الله همدانی،شش هزار طالب علم از نقاط 7-4-سرانجام خواجه رشید الدین و ربع رشیدی این عوامل سه‌گانه سبب قتل رشید و پایان عمر ربع رشیدی شدند. که مهمترین آنها مدرسه‌ی ربع رشیدی است که خود آن را توفیق الهی می‌داند."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.