چکیده:
رودکی سمرقندی را«پدر شعر فارسی»خوانند؛زیرا اغلب مضامین، معانی و اغراض شعری را در زبان فارسی دری به نظم درآورده است؛از جملهی این مضامین و موضوعات،توجه وی به خرد و دانش و اشاره به اساطیر،قهرمانان حماسهی ملی و فرهنگ و آیینهای ایرانی است.
در این جستار کیفیت تأثیرپذیری رودکی از سرچشمههای حماسهی ملی بررسی میگردد و جلوههای حماسه و اسطوره و آیینهای ایرانباستان که موجب حقیقتنمایی،واقعگرایی و در نتیجه امتیاز شعر و سخن وی میگردد، به روش کتابخانهای توصیف و تحلیل خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"اساطیر،قهرمانان حماسهی ملی و فرهنگ و آیینهای ایرانی است.
نام بسیاری دیگر از این آثار مکتوب را شادروان دکتر صفا ذکر کرده است؛از
روزگار سامانی از جمله رودکی به اساطیر و پهلوانان حماسی ایران،تنها به یک منبع
پیشگامان این موضوع است که شیوههای گونهگون کاربرد سخن حماسی در
بیان کرد؛به همین دلیل،بیشتر آثار حماسی موفق از جمله شاهنامه به زبان فارسی توجه
ویژه دارند و اگر واژه و تعبیری از زبان دیگر در آن یافت میشود،کاربرد آن متعارف و در روح زبان ملی هضم گردیده است.
زبان پارسی گردیده است که بنیاد اصلی بیان داستانهای حماسی و اساطیری و ملی
آیینهای ایران باستان مأنوس و بدانها آگاه بودند و نیز این آیینها و آداب در
سخن رفته است و تعابیری که از وی در فرهنگ عامیانه و منابع حماسی مکتوب چون
دادند؛ولی اغراق رودکی در این حد است که ممدوح را گاه بالاتر از رستم و
ابو منصوری و تواریخ و سیر پهلوی و اوایل دورهی اسلامی بوده است.
«غنای مضمون و تصویرهای آثار رودکی ناشی از آن است که او از آثار مردم،از سنتهای به عنوان نمونه،قصیدهی«بهار خرم»با آنکه رنگ و بوی توصیفی دارد و به
در مجموع شعر این دوره از نظر توجه به عناصر ایرانی کهن و آیینها و اساطیر
بزرگترین شاعر هم نمونهی نمایندهی کامل این روح است،پس زبان رودکی گذشته
از اشارات و تلمیحات و صور خیال،واقعبینانه و به ذات خود دارای روح و لحن حماسی است.
روح،زبان و تفکر حماسی که از ویژگیهای برجستهی این سنگ است،در شعر وی تجلی کرده است.
است و این ویژگی مدیون رواج اندیشههای ملی ایرانیان و توجه به"