خلاصه ماشینی:
"هنجاریابی آزمون بینایی-حرکتی بندر گشتالت در مدارس ابتدایی تبریز Standardization of the Bender Visual-Motor Gestalt Test on Elementary School Students in Tabriz حمید پورشریفی Hamid Poorsharifi کارشناس ارشد روانشناسی M.
تفاوتهای مشاهدهشده بین هنجار تبریز(پژوهش حاضر)و هنجارهای علیلو (1372)بر کودکان تبریزی،کوپیتز(1964،1975)بر Abstract: The purpose of this paper is to present the results of a normative study on Bender Gestalt Test of Visual- Motor Coor- dination recently carried out on a sample of children(N 1008)aged 6.
بنابراین از مراحل اولیه معرفی،این آزمون برای اهداف مختلفی به کار رفته است و این تنوع استفاده در دهههای اخیر نیز به وضوح مشاهده میگردد(آچرمان{P9P}،پیترز{P10P}،و دیکمن{P11P}،1971؛بین{P12P}، {P(1)- Benser Visual-Motor Gestalt Test P} {P(2)- Lauretta Bender P} {P(3)- Wertheimer P} {P(4)- Koppitz P} {P(5)- sensory-motor P} {P(6)- Pascal and Suttel P} {P(7)- Keller P} {P(8)- Hutt P} {P(9)- Acherman P} {P(10)- Peters P} {P(11)- Dykman P} {P(12)- Bain P} 1971؛ساتلر{P1P}،1982؛روبین{P2P}و شی{P3P}،1983؛لوبین{P4P}،لارسن{P5P}و ماتارازو{P6P}،1984؛تشکری و مهریار،1984؛و هات،1985).
اگرچه پژوهش علیلو(1372)دادههای هنجاری در مورد شهر تبریز ارائه میکند با این وجود ویژگیهای خاص پژوهش حاضر از جمله:کثرت نمونه و گستردگی محل نمونهگیری (28 مدرسه)،وسیع بودن دامنۀ سنی(11/5-6/5 سالگی)،به دست آوردن جدول استاندارد و محاسبۀ میانگین خطای عملکرد کودکان برحسب گروههای سنی و کلاسهای مختلف،و همچنین موازی بودن ملاکهای حصول روایی آن با هنجاریابی یوسفی(1369)در شیراز و امکان مقایسۀ دقیق این دو،از جمله دلائل انجام هنجاریابی مشابهی در شهر تبریز است.
رابطۀ نمرات خام آزمون بندر با نمرات هوشبهر {P(1)- reliability P} {P(2)- test-retest P} {P(3)- reliability coefficient P} {P(4)- validity P} ریون خردسالان نشان میدهد که همبستگیهای حاصل در تمامی گروههای سنی و مقاطع تحصیلی معنادار است و همبستگی کلی بین این دو،برابر 0/43-است."