خلاصه ماشینی:
"بررسی تأثیر نوع محرک بر پردازش اطلاعات در کودکان عقبماندۀ ذهنی آموزشپذیر{P*P} The Effect of Stimulus Characteristics on Information Processing in Educable Mentally Retarded Children مجید یوسفی لویه Majid Yousefi Looyeh,M.
به عنوان مثال،کرک{P13P}و تالوینگ{P14P}(1975؛به نقل از سیمون{P15P}،1980) {P(1)- Patton P} {P(2)- Pagen P} {P(3)- Smith P} {P(4)- Attkinson P} {P(5)- Hilgard P} {P(6)- Mac Millan P} {P(7)- Solso P} {P(8)- Rynolds P} {P(9)- Flagg P} {P(10)- Robinson P} {P(11)- memory trace P} {P(12)- Matlin P} {P(13)- Craik P} {P(14)- Tulving P} {P(15)- Seamon P} نشان دادند،عملکرد حافظه برای کلماتی بهتر است که سؤالهای معنادار در مورد آنها میشود.
بنابراین،اگر ویژگیهای محرک بهگونهای باشد که مورد علاقۀ کودکان عقبماندۀ ذهنی قرار گیرد،میتواند سطح مطلوبی از برانگیختگی را در آنها ایجاد نماید و این باعث میشود که دامنۀ توجه آنها طولانیتر شود و رد حافظۀ عمیقتری را به وجود آورد،بهاینترتیب اطلاعات وارد مراحل بعدی پردازش میشوند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بهطور خلاصه نتایج پژوهش حاضر نشان میدهند که:1)محرکهای به صورت تصویر کارتونی رنگی به دلیل ویژگیهای خاصی که دارند بیشتر توجه کودکان عقبماندۀ ذهنی را به خود جلب میکنند و از آنجا که آزمودنیهایی که به این محرک پاسخ دادهاند،توانستند تعداد مادۀ بیشتری را به خاطر آورند،میتوان نتیجه گرفت که رد حافظهای که این نوع محرک ایجاد میکند، عمیقتر است.
تحلیل نتایج در این پژوهش با استناد به دیدگاه پردازش اطلاعات،فرض شد که نوع محرکهای دیداری ارائه شده بر عملکرد دانشآموزان عقبماندۀ ذهنی آموزشپذیر در تکالیف یادآوری آزاد از حافظه تأثیر میگذارد."