Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر منبع کنترل و امکان مهار استرس بر عملکرد یادگیری فرد

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (9 صفحه - از 51 تا 59)

کلید واژه های ماشینی : استرس، منبع کنترل، عملکرد یادگیری فرد، عملکرد، مهار استرس بر عملکرد یادگیری، امکان کنترل عامل استرس، کنترل و امکان مهار استرس، تأثیر منبع کنترل و امکان، امکان مهار استرس بر عملکرد، سروصدا

خلاصه ماشینی:

"همچنین پیشنهاد شده است که مفهوم منبع کنترل بیرونی به دو جزء {P(1)- stress P} {P(2)- noise P} {P(3)- Smith P} {P(4)- Cohen & Lezak P} {P(5)- Stevens P} {P(6)- Brodbent P} {P(7)- Jones P} {P(8)- Goldstein P} {P(9)- Hiroto P} {P(10)- Kaplan & Sadok P} {P(11)- Seligman P} {P(12)- Glass & Singer P} {P(13)- locus of control P} {P(14)- internal control P} {P(15)- external orientation P} {P(16)- Rotter & Mulry P} تقسیم شود،یکی شانس و دیگری مراجع قدرت(لوینسون{P1P}،1973؛به نقل از پتروسکی و بیرکایمر{P2P}،1991). روش انتخاب آزمودنی‌ها بدین‌صورت بود که مقیاس منبع کنترل در سه کلاس از دانشجویان دانشگاه تبریز که مجموعا 154 نفر بودند،اجرا و از میان این تعداد با توجه به عواملی چون نمرۀ به دست آمده از مقیاس منبع کنترل،جنسیت،سن،سطح تحصیلات،وضعیت تأهل و شغل پدر،40 نفر که {P(1)- Internal-External(I-E)Scale P} {P(2)- Digit symbol(WAIS-R) P} دو به دو باهم همتاسازی شده بودند،انتخاب و سپس به‌طور تصادفی به دو گروه دارای امکان یا بدون امکان کنترل سروصدا تقسیم شدند. (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجه‌گیری با توجه به تحقیقات گذشته که نشان داده‌اند افراد با منبع کنترل درونی نسبت به کسانی که منبع کنترل بیرونی دارند،در وظایف عملی و هوشی دارای موفقیت بیشتری هستند(اشکانازی، گالویس و لفکورت،1982؛به نقل از لیبرت و اسپیگلر،1990)،در این پژوهش نیز فرض شد که افراد با منبع کنترل درونی اضطراب کمتری دارند و بر سروصدایی که از طریق گوشی پخش می‌شود کنترل بهتری اعمال کرده،و کمتر آشفته می‌شوند و در نتیجه عملکرد بهتری در تکلیفی که به عنوان متغیر وابسته منظور شده است خواهند داشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.