چکیده:
عراق پس از سقوط رژیم صدام به یکی از بدهکارترین کشورهای دنیا تبدیل شده بود.بحران دیون این کشور،پای دکترین دیون منفور را به مباحث حقوقی و مالی بین المللی باز کرده است.برخی محافل تلاش کردهاند دیون عراق را در قالب دکترین دیون منفور ارزیابی نموده و آنها را غیر مشروع معرفی کنند.در نوشتار حاضر چارچوب نظری و تاریخی دکترین دیون منفور بررسی و ادبیات موجود در خصوص چگونگی نسبت دادن این دکترین به دیون عراق معرفی شده است.از آنجا که بعضا تلاش شده غراماتی که کشور عراق باید به دلیل تجاوز هشت ساله به جمهوری اسلامی ایران پرداخت نماید در قالب دکترین مذکور قرار داده شود،دلایلی بر بیپایه بودن اینگونه ادعاها ارائه خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"مالی بین المللی مطرح شده و از زوایای گوناگونی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
سوی برخی محافل حقوقی،سیاسی و اقتصادی در مورد دیون عراق مطرح شده است.
در مورد دیون عراق به جمهوری اسلامی ایران ناشی از خسارات جنگ تحمیلی خواهیم
دیون دولت قبلی را پرداخت نماید زیرا در غیر این صورت،بحران در روابط بین کشورها
2. این دیون هیچ نفع ملموسی برای مردم نداشته است.
مورد اخیر به نظریه دیون منفور الکساندر ساک بسیار نزدیک است.
آمریکایی که تمرکز خود را بر این نظریه قرار داده،سه شاخصه را برای دیون نامشروع
این مسأله یکی از دلایل اصلی حمایت اندک جامعه حقوق بین الملل از نظریه دیون
چارچوب حقوق بین الملل،چه نهادی باید در مورد منفور بودن دیون قضاوت نماید.
ندارد بتوان تصور نمود که مردم عراق به دیون این کشور رضایت داشتند.
بر این است که این کمکها جهت حمایت از عراق در جنگ علیه ایران اعطا شد.
این اقدام کلوب پاریس منحصر به کشورهای عضو آن است و از سوی دیگر اگر عنصر
15بحث دیون عراق و خسارات وارده بر جمهوری اسلامی ایران در جنگ تحمیلی
مطرح میکنند،جمهوری اسلامی ایران از دو جهت به این بحث مرتبط شده است:اول،
ادعای اینکه دیون ایجاد شده توسط صدام در دهه 80 برای جنگ با ایران بوده و نفع
4. مشروعیت بین المللی غرامات مورد ادعای ایران کاملا روشن است.
کمک به خسارات دیدگان جنگ ایران و عراق تشکیل گردد اما هیچگاه این موارد شکل
همچنین جهت اطلاع از آخرین مطالعات در مورد نظریه دیون منفور مراجعه کنید به:"