Skip to main content
فهرست مقالات

روایت های داستانی از اسطوره های کهن

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : داستان ، اساطیری ، روایت ، عشق ، خواجو ، زنان ، سام ، گرشاسب ، پهلوان ، قهرمان

خلاصه ماشینی:

"به بیان دیگر، پرداختن به «هوای دل»و اشتیاق فردی و شخصی برای قهرمان در روایت خواجو مجاز است، حال آنکه قهرمانان داستان در شاهنامه نمی‌توانند چنین کنید و همه‌ی حوادث در جهت منافع و اهداف اجتماعی حرکت دارد و هر چه روی می‌دهد در روابط با ابعاد بزرگ و جمعی و میان افرادی واقع می‌شود که نقش و سهم عمده‌یی در سرنوشت گروهی و کشوری ایفا می‌نمایند. این از ویژگی‌های روایت شاهنامه و ساخت داستانی آن است که یلان و کیان ایرانی در آن به هیچ قیمتی، حتی برای احساس لطیفی چون عشق، نمی‌توانند و نباید از ارزش و جایگاه بلند خود فرود آیند-و مثلا مانند همای، خود را«سگ درگاه»معشوقه بنامند: چو خاک تو گشتم به بادم مده چو دادی به هیچم به هیچم بنه مران چون سگ کوچه از در مردا مدار از سگ کوچه کم‌تر مرا *** شود شیر گیر از دو آهوی تو سگ کویت، ای من سگ کوی تو (خواجوی کرمانی 1348:ص ص 129 و 130) این رهایی قهرمانان مذکر شاهنامه از جنون عشق، که البته زمینه را برای آرایش عشق در مواردی چون داستان زال و رودابه و نیز گرد آفرید و سهراب فراهم می‌آورد، هماهنگ و همسو با تعریفی است که استاد طوس از«پهلوانی» و«شاهی»و نیز«عشق»ارائه می‌کند:پیوسته معشوقه عشق را چون هدیه‌یی به معشوق و عاشق خود ارمغان می‌دهد و هرگز ذلت و خواری با آن همراه نیست و حدت عشق جز در همان چارچوب و«زمینه»ی پر صلابت و شکوه سخن راوی شاهنامه در آن مطرح نمی‌گردد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.