Skip to main content
فهرست مقالات

خیم و خرد فرخ مرد

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : خیم و خرد فرخ مرد ، خرد ، مرد ، واژه ، متن ، فارسی ، قرائت ، خرد فرخ مرد نام ، متن‌های پهلوی ، هنر

خلاصه ماشینی:

"حال آنکه خود این آثار پس از ترجمه شدن به زبان‌های تازه‌ی زمانه یا حتی پیش از آن، از دست رفته‌اند و سپس پیوند ترجمه با اصل نیز به فراموشی افتاده است:خیم و خرد فرخ مرد دارای وحدت موضوع است و چه«ابزار کردن»را در جمله نخستین آن به معنای«یاد گرفتن کار و آموختن حرفه» بگیریم و چه«ساختن ابزار روزبهی»، که منظور از هر دو باز یکی است، تا جمله پایانی متن(بند 21)، همواره به همین«صنعت‌آموزی»و ضرورت استادی و«تخصص یافتن»توجه و تکیه می‌کند. طرز بیان در خیم و خرد فرخ مرد دلالت بر کهنگی آن دارد و این شاید کهن‌سال‌ترین نوشته‌یی باشد که از رسم پهلوانان زورخانه‌ها و سنت شلوار پوشیدن خاص آنها سخن می‌کند و به این آیین قدیمی اشاره می‌نماید و این شیوه‌ی جوانمردان و عیاران است (رسایل جوانمردان 1352:ص ص 12-15، 72-74 و جز اینها). احتمال دیگر آن است که«ابزار کردن»به معنای«آموختن کار و حرفه»و معنای جمله این باشد:«بهروزی و هنر را نگرد<و به آن اندیشد و در پی بهروزیبرای ابزار کردن<و آموختن حرفه و کارکوشا، بدرستی رود<و راه سپارد... متن: zil؛zyl به جای‌ dil (دل)، در کتاب متن‌های پهلوی(در بند 5«پایان‌نوشت یادگار زریران»، ص 16، سطر 18)نیز آمده است: («که شما را خود بیارامد/بیارمد/رامش یابد دل،<چونکه بخوانید<ایننامه‌ی فراخ را»). (88)متن:؛این واژه و نیزدر این متن در برابر و تقابل با«روزبهی، بهروزی»به کار رفته است و در جاهای دیگر(مثلا یادگار بزرگمهر، بند 154، در کتاب متن‌های پهلوی:جاماسپ اسانا، ص 96، س 11؛ضبط دستنویس‌های‌ Ju و TD :(واژه در متن تصحیح شده است)نیز آمده است با معنای«سیه‌روز، سیه‌روزی»یادداشت 4."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.