Skip to main content
فهرست مقالات

تعزیه خوانی، سازگاری و ناسازگاری با...

نویسنده:

ISC (12 صفحه - از 31 تا 42)

کلیدواژه ها :

شکل گیری ،همبستگی با مذهب ،پذیرش اجتماعی-فرهنگی ،نا سازگاری اجتماعی-فرهنگی ،بینش دوگانه ،پویایی و پایایی

کلید واژه های ماشینی : تعزیه ، تعزیه‌خوانی ، نمایش ، فرهنگ مذهبی عامه مردم کوچه ، مردم ، پایه فرهنگ مذهبی عامه مردم ، تعزیه‌خوانی در جامعه‌های سنتی ، دوره قاجار ، جامعه ، فرهنگی

مقاله به صورت فشرده در مباحث گوناگون به چگونگی شکل گیری، رشد و شکوفایی و افول تعزیه خوانی در جامعه‌های سنتی و نویت ایران می‌پردازد.تعزیه خوانی در بیرون از مسجد و دستگاه رسمی مذهب و بر پایه فرهنگ مذهبی عامه مردم کوچه و بازار شکل گرفت و رفته رفته رشد کرد و به صورت یک نمایش آیینی-مذهبی تمام عیار در آمد و در دوره قاجار به اوج شکوفایی رسید.تعزیه خوانی در جامعه‌های سنتی ایران پیوسته همچون یک پایگاه ارتباطی نیرومند میان مردم و مذهب نقش فعال داشته است.در ساختار اجتماعی-فرهنگی جامعه امروز، نمایش آیینی-مذهبی تعزیه نقش پویا و کار آمد پیشین خود را به میزان زیادی از دست داده و دیگر نمی‌تواند همچون گذشته وظیفه دینی-مذهبی و کار کرد آموزش-هدایتی خود را در میان همه طبقات مردم حفظ کند.برای اینکه تعزیه خوانی در جامعه پیشرفته کنونی پایدار و کار آمد بماند، بایستی ساختار صوری و معنایی و شکل اجرایی-نمایشی آن مطابق با نظام فرهنگی و اندیشگی مردم جامعه دگرگونیهایی بیابد.

خلاصه ماشینی:

"تعزیه خوانی در بیرون از مسجد و دستگاه رسمی مذهب و بر پایه فرهنگ مذهبی عامه مردم کوچه و بازار شکل گرفت و رفته رفته رشد کرد و به صورت یک نمایش آیینی-مذهبی تمام عیار در آمد و در دوره قاجار به اوج شکوفایی رسید. در ساختار اجتماعی-فرهنگی جامعه امروز، نمایش آیینی-مذهبی تعزیه نقش پویا و کار آمد پیشین خود را به میزان زیادی از دست داده و دیگر نمی‌تواند همچون گذشته وظیفه دینی-مذهبی و کار کرد آموزش-هدایتی خود را در میان همه طبقات مردم حفظ کند. با نگاهی تند و گذرا به موقعیت و وضع تعزیه خوانی در دهه‌های اخیر، و مقایسه آن با دوره‌های قبل، به خصوص با دوره قاجار، در می‌یابیم که این نمایش آیینی-مذهبی، نقش پویا و مؤثر خود را در زندگی معنوی مردم به میزان زیادی از دست داده و نا کار آمد شده است. علاقه و دل سپردگی گروه سنت گرای به تعزیه خوانی، و نشان دادن شور و هیجان برای شرکت در مجالس تعزیه خوانی، به خصوص تعزیه خوانیهای دهه عاشورا، بیشتر به سبب دیر مانی عناصر فرهنگ سنتی-آیینی در ذهن و باور مردم این گروه، و وابستگی شدید آنان به سنتهای دینی-مذهبی و به نظام اعتقادی نیاکان، و خلق و خوی آنان به تکرار و استمرار الگوهای رفتاری و فرهنگی گذشتگان است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.