خلاصه ماشینی:
بعضی دبستانهای کشاورزی یا صنعتی هستند که برنامه آنها بر پایه مقتضیات محیط و فعالیت روزانه شاگرد تدوین شده است در اینگونه مدارس دانشآموزان ضمن تحصیل با محیط اجتماعی و طبیعی خود کاملا آشنایی پیدا میکنند.
بحث اول کلیات 1-برنامه تعلیمات ابتدائی باید با احتیاجات اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی محیط زندگی کودک ارتباط کامل داشته باشد توجه باین قسمت مانع از این نخواهد بود که پیشرفتهای حاصل در رشته علوم تربیتی در سایر ممالک نیز مورد استفاده قرار گیرد 2-باتوجه بلزوم آماده کردن دانشآموزان دبستانها برای تحصیلات دوره متوسطه برنامه تحصیلات ابتدائی باید بصورتی تنظیم شود که بخودی خود کامل باشد یعنی براساس احتیاجات کودک از لحاظ خودش تدوین شده باشد.
چون وسائل اجرای برنامه جامعه از لحاظ تربیت معلم و تهیه وسائل هنوز در کشورهای شرکت کننده فراهم نشده است بنابراین توصیه میشود که برنامه براساس سه موضوع کارهای دستی و شناسائی محیط طبیعی و شناسائی محیط اجتماعی تنظیم شود.
4-روش امتحانات باید مطالعه و تجدیدنظر شود و اگرچه در بعضی از ممالک شرکت کننده امتحانات نهائی را در پایان تحصیلات ابتدائی از میان بردهاند معهذا تذکر این نکته لازم است که کار و پیشرفت دانشآموزان در ظرف سال تحصیلی باید بیش از نتیجه امتحانات پایان سال در ارتقاء شاگردان بکلاسهای بالاتر مؤثر باشد.
4-کتابهای درسی در مواد مختلف برنامه انتخاب محتویات و مطالب کتابها باید باتوجه به مسائل ذیل انجام گیرد الف-احتیاجات،علایق و میزان رشد کودک ب-هدف و منظوری که از تعلیم هر ماده درس موردنظر است ج-هدفهای کلی تعلیم و تربیت در دوره تحصیلات ابتدائی از قبیل مطالب محتویات کتب درسی باید با محیط زندگی کودک ارتباط داشته باشد.