چکیده:
مقالهی حاضر در جستجوی آنست که با سنجش تجربی مفاهیم سرمایه فرهنگی و هویت
اجتماعی، رابطهی ابعاد مختلف سرمایه فرهنگی را با نحوهی تعریف افراد از خویشتن
بررسی نماید و همبستگی سرمایه فرهنگی را با برجستگی هویتهای مختلف اجتماعی مورد
مطالعه قرار دهد.بر اساس دیدگاه پییر بوردیو، سرمایه فرهنگی دارای سه بعد است:بعد
ذهنی، بعد عینی و بعد نهادی.وجه دیگر این تحقیق سنجش هویت اجتماعی جوانان است که از
نظریه کنش متقابل نمادی به منظور فراهم آوردن چارچوب نظری برای سنجش این مفهوم
استفاده شده است.سنجش متغیر وابسته(هویت- اجتماعی)در این تحقیق از طریق اجرای
آزمون TST انجام گرفته است.نتایج حاصل از بررسی نشان میدهد که بین سرمایه فرهنگی و برجستگی انواع چهارگانه
هویت، همبستگی مثبت وجود دارد.لکن بیشترین همبستگی سرمایه فرهنگی با هویت مذهبی و
ملی و کمترین همبستگی آن با هویت فردی و خانوادگی است.همچنین نوع همبستگی ابعاد
عینی و ذهنی سرمایه فرهنگی با انواع هویت اجتماعی تا حدودی متفاوت از بعد نهادی شده
آن است.در بخش پایانی مقاله، دلالتهای یافتهها و نتایج تحقیق در زمینه مطالعات آتی
و سیاستگذاری فرهنگی مورد بحث قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"چکیده مقالهی حاضر در جستجوی آنست که با سنجش تجربی مفاهیم سرمایه فرهنگی و هویت اجتماعی، رابطهی ابعاد مختلف سرمایه فرهنگی را با نحوهی تعریف افراد از خویشتن بررسی نماید و همبستگی سرمایه فرهنگی را با برجستگی هویتهای مختلف اجتماعی مورد مطالعه قرار دهد.
وجه دیگر این تحقیق سنجش هویت اجتماعی جوانان است که از نظریه کنش متقابل نمادی به منظور فراهم آوردن چارچوب نظری برای سنجش این مفهوم استفاده شده است.
همچنین نوع همبستگی ابعاد عینی و ذهنی سرمایه فرهنگی با انواع هویت اجتماعی تا حدودی متفاوت از بعد نهادی شده آن است.
اگر چه میتوان رابطه این نوع سرمایه را با سایر ابعاد حیات اجتماعی- فرهنگی(نظیر نحوهی تعریف فرد از خویشتن)نیز مورد مطالعه قرار داد.
با عنایت به اینکه موضوع تحقیق حاضر بررسی رابطه سرمایه فرهنگی با هویت اجتماعی جوانان شهر تهران است، لذا واحد تحلیل در این تحقیق«فرد»پاسخگو(جوان)است.
یافتههای تجربی حاصل از تحلیل همبستگی حکایت از آن دارد که میزان همبستگی آماری بین سرمایه فرهنگی و هویت مذهبی افراد حدود 17/0 است که نشان دهنده همبستگی مثبت بین دو متغیر است.
بطوری که با این دو نوع هویت دارای همبستگی مثبت است ولی با هویت فردی دارای همبستگی منفی است یعنی با افزایش سرمایه فرهنگی عینی شده از برجستگی هویت فردی در نزد جوانان کاسته میشود.
دیگر اینکه با توجهب ه تأثیر منفی سرمایه فرهنگی نهادی شده بر هویت ملی، پیشنهاد می شود که کتب درسی و برنامههای آموزشی در مقاطع تحصیلی عمومی و متوسطه از بعد تقویت مؤلفههای مربوط به هویت ملی مورد تحلیل محتوا قرار گیرند."