چکیده:
اقناع غایت هر ارتباط، اعم از انسانی یا رسانهای است، دستگاههای عظیم رسانهای
گرفته و هزینهای بسیار صرف میشود و در پایان نتیجه نهائی با میزان اثر گذاری بر
برخی مخاطبان سنجیده میشود و آنگاه که این فرایند در حد اعلی تحقق میپذیرد، گفته
میشود، اقناع صورت یافته است.اقناع در زمره آثار زیر پوستی در حوزه ارتباطات است.که ورای ظواهر قدرت و یا حتی
اقتدار صورت میگیرد.مخاطبان، چنانچه به اقناع رسند، انگیزههای درونی مییابند و
خود رسولان اندیشه یا هر پیام ارتباطی خواهند شد.در این نوشته کوشش میشود تا اقناع و حدود آن شناخته شود، نظریههای موجود در
این زمینه بررسی مراحل تحقق اقناع شناخته و نقد شوند و در نهایت شرایط اساسی تحقق
اقناع باز شناخته شود.
خلاصه ماشینی:
"چکیدهاقناع غایت هر ارتباط، اعم از انسانی یا رسانهای است، دستگاههای عظیم رسانهای گرفته و هزینهای بسیار صرف میشود و در پایان نتیجه نهائی با میزان اثر گذاری بر برخی مخاطبان سنجیده میشود و آنگاه که این فرایند در حد اعلی تحقق میپذیرد، گفته میشود، اقناع صورت یافته است.
مؤسسه تجربه و تحلیل تبلیغات( IPA )با (1)-رسول سازی مخاطبان مهمترین غایت در فرایند اقناع است، زمانی که انسانهائی فاقد هیچ رابطه با تولید کنندگان، به میل خود، بر اساس تجربه و با تأثیر از تبلیغات کار آ کالائی را تبلیغ نمایند، به یقین از تأثیر بخشی بسیار بالائی برخوردار خواهند بود.
ب:نظریه زمینهاینظریه مبتنی بر امتداد یا طولی بودن فرایند اقناع بر این امر تأکید دارد که اقناع در خلاء صورت نمیگیرد، بلکه با محتوانی ذهن سر و کار دارد، اگر ذهنی آدمی ساخته شده باشد، تغییر آن و به تبع تحقق فرایند اقناع دشوار خواهد بود.
6-نوع پیامدر نهایت، باید دید نوع پیام چیست؟تا چه حد اصالت دارد؟چنانچه از همه عناصر در حداکثر تناسب نیز استفاده شود، اما پیام ذاتا غیر قابل دفاع یا تبلیغ باشد، به طور قطع اقناع صورت نخواهد گرفت.
در جریان اقناع مخاطب، با اتخاذ این روش از آغاز جبهه گیری صورت نمیگیرد، اندیشه نیز یکجا تحمیل نمیشود 5 ، بلکه آنچنان زمینه فراهم میآید که مخاطب خود جستجو کند و به پیام دلخواه برسد.
-کنترل و استمرار آنهمانطور که ملاحظه میشود، روشهای تحقق اقناع نیز به اندازه خود اقناع پیچیدهاند؛از جمله عناصر این روشها، استمرار در کنترل است، با چهار شرط اصلی:الف:جلب توجهباید مخاطب را به شیوههای مختلف جلب کرد؛در غیر این صورت پیام در ذهن او نمینشیند."