خلاصه ماشینی:
"در تعالیم اسلام انگیزه اصلی برای کار تنها نباید رفع نیاز شخصی باشد،بلکه پذیرفتن کار باید،هم به منظور رفع نیازهای زندگی و ایجاد حالت بینیازی از نظر اقتصادی از سایرین و هم به قصد خدمتی به دیگران باشد و این نوع کار دراسلام در ردیف جهاد(که بالاترین و ارزندهترین تکلیف انسانی و اسلامی است)شمرده شده است و دربارهء آن امام صادق-ع-فرموده است:الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله3.
کسی که این روزی حلال را(به وسیله کار و تلاش)برای خود و عیالش بطلبد،مانند جهادگری است که در راه خدا جهاد میکند.
در مورد ارزش کارگرانی که امور مشکل و طاقتفرسا را به عهده دارند،همین بس که پیامبر اکرم-ص-دست پینه بستهء کارگری را بوسید و گفتار بسیار جالبی فرمود و آن این است که:انس بن مالک گفت:موقعی که رسول گرامی-ص-از جنگ تبوک برگشت سعد انصاری به استقبال آمد،پیامبر با او دست داد و دست سعد را زبر و خشن دید فرمود: چه صدمه و آسیبی به دستت رسیده است؟عرض کرد:یا رسول الله اضرب بالمرد و المسحاة فانفقه علی عیالی ای رسول خدا من با طناب و بیل کار میکنم و درآمد آن را خرج معاش خانوادهام مینمایم.
رسول خدا-ص-فرمود:من طلب الدنیا حلالا استعفافا عن المسأله وسیعا علی عیاله و تعطفا علی جاره لقی الله و وجهه کالقمر لیلة البدر3کسی که از پی تحصیل مال مشروع برود،برای آنکه آبروی خود را از ذلت سئوال باز دارد و عائله خویش را اداره کند و به همسایهء خود کمک نماید،در پیشگاه الهی سربلند و روسفید و صورتش روز قیامت مانند ماه تمام میدرخشد."