خلاصه ماشینی:
جایگاه عزم دانشجو به خارج از کشور در دانشگاه اسلامی53 *اشاره:در برنامههای پیشنهادی برای«اسلامی کردن دانشگاهها»،اعزام دانشجو به خارج از کشور و تبادل علمی و فرهنگی خصوصا یا کشورهای پیشرفته غرب چه جایگاهی دارد؟آیا باید باب اعزام را بست؟آیا اعزام بدون حد و مرز و ضابطه مفید است؟چه راههای را میتوان پیشنهاد نمود که آثار مثبت اعزام بدون مضرات آن بدست آید؟ برخلاف نگرش برخی که نتیجه اعزام را سراسر رشد علمی و دست یافتن به دانش روز تلقی میکنند،تحقیقات نشان میدهد که دانشجویان اعزامی معمولا با مشکلات فرهنگی و روحی بسیاری دست و پنجه نرم میکنند،در حدی که اگر راههای دیگری برای کسب دانش پیشرفته روز ممکن باشد،قاعدتا بر اعزام ترجیح خواهد یافت.
طبق نظرخواهی ما،مهمترین دستاوردهای دانشجویان حاضر که در حدود سه الی چهار سال در این محیط به تحصیل اشتغال داشتهاند،به ترتیب اولویت عبارتند از: 1-کسب تجربهء علمی 2-پیدایش ارتباط متقابل علمی 3-روش و متدولوژی تحقیق 4-شناخت جامعه غربی و نکات مثبت و منفی آن 5-شناخت مکاتب و نحلههای فکری غرب(در برخی رشتههای تحصیلی) 6-آموختن یک زبان خارجی 7-باور پیدا کردن و اعتماد نمودن به امکانات داخل 8-تنفر از جامعهء غرب 9-تقویت ایمان و باور به خویش و به داشتههای خودی اشکالات اعزام56 1-هدر رفتن ارز کشور: هر چند در کشور فرانسه با توجه به تحصیل تقریبا رایگان دانشجویان بورسیه نسبت به سایر کشورهای پیشرفته اروپایی،ارز چندانی مصرف نمیشود ولی در مجموع هزینه ارزیای که برای یک دانشجو در متوسط کشورهای خارجی مصرف میشود برابر با هزینهای است که برای دهها دانشجوی داخل مصرف میگردد.