خلاصه ماشینی:
در ادامه دکتر محمود بینای مطلق مدرس دانشگاه پردیس اصفهان که با ارایهی مقاله و ایراد سخنرانی با نام«مبانی متافیزیکی زیبایی و هنر» در همایش شرکت کردند،ضمن ایجاد ارتباط بین مقولهی هنر با خاستگاه الهی،به تشریح آرای «فریتهیوف شویون» F.
ازاینرو ارزش آثار هنری هر روزه پیشروی انسان تنزل میکند که این عامل خود زمینهای برای ترقی هنر و تجدید حیات آثار هنری است.
ایشان در بحث از ماهیتشناسی هنر به روش حکمای اسلامی خاستگاه هنر را اسمی از اسمای الهی دانستند: آیا هنرمند میتواند چونان حکما که خداوند را حکیم و خود را مظهر حکمت حق میدانند، خداوند را هنرمند و خود را نیز مظهر هنر حق بداند؟این پرسش دریچهای است بر شناخته ماهیت هنر؛آنچنانکه اگر هنر«تقلید از طبیعت» یا «بازتاب طبیعت»و یا«بیان احساس و تأثر» باشد،اطلاق آن بر خداوند جایز نیست.
در ادامه دکتر محمد رضا ریختهگران مدرس و پژوهشگر مباحث زیباییشناسی با موضوع«حقیقتوهنر»به ایراد سخن پرداختند: هنرمندان با آفرینش اثر هنری در واقع خانه یا عالمی بنا میکنند که خود و مخاطبیین را به سکنا در آن میآورند.
پس از آن دکتر امیر حسین ذکرگو مدرس دانشگاه هنر و عضو هیئت علمی همایش که با مقالهی«تجلی ماوراء الطبیعه در هنر دینی هند»در همایش شرکت داشتند،سخنرانی خویش را با بیان ریشههای فراطبیعی هنر هند آغاز کردند و با شرح تفضیلی بعضی از الگو مبناهای هنر هند همراه با پخش اسلاید و ارایهی شواهد و مثالهای مختلف گفتار خود را ادامه دادند: هنر هند در اساس هنری دینی-اساطیری است که از هنر سایر ملل ویژگیهای فراطبیعی بیشتری دارد.