چکیده:
هدف تحقیق حاضر،بررسی مشکلات ناشران استان تهران طی سالهای 1376-1386 است.روش پژوهش حاضر پیمایشی توصیفی است.جامعه پژوهش شامل کلیه ناشران استان تهران محدود به زمان مورد مطالعه میباشد 130 نفر به عنوان نمونه با روش نمونهگیری در دو مرحله:طبقهبندی و تصادفی ساده انتخاب شدند.شیوهء جمعآوری دادهها در انجام این پژوهش از طریق مصاحبه،مشاهده و پرسشنامه میباشد.دادهها، با استفاده از نرمافزارهای SPSS و Excel تجزیه و تحلیل شد.
نتایج حاصل از یافتهها مهمترین عوامل و موانع مشکلات نشر کتاب را به ترتیب ذیل نشان میدهد: اصلیترین مشکل ناشران غیر اقتصادی بودن این حرفه است.ناشران سرمایهگذاری در نشر کتاب را با فراوانی 6/94 درصد،در مجموع از نظر اقتصادی زیانآور اعلام کردند.عوامل و موانع مشکلات کتابخوانی به ترتیب اولویت؛نازل بودن سطح فرهنگ عمومی با 3/42 درصد،عدم عادت و آموزش کتابخوانی در سطح جامعه با پخش و توزیع کتاب را ناشران در وهله اول عدم اطلاعرسانی رسانههای جمعی با فراوانی 8/33 درصد و در وهله دوم عدم اطلاعرسانی ناشر با فراوانی 7/37 درصد و در وهله سوم کمبود تعداد مراکز پخش کتاب با فراوانی 5/28 درصد اظهار کردند.نتایج حاصل از وجود وضعیت شمارگان کتابهای منتشر شده در بین سالهای مورد مطالعه نوسان بالا و پایینی داشته است و بیشترین تولیدات موضوعی در حوزهء علوم خالص با 5/21 درصد میباشد.فرضیههای پژوهش حاضر با استفاده از آزمون خی دو تحت آزمون قرار گرفته است، فرضیه اول؛وجود رابطه معنیدار بین حمایت تشکل صنفی و انگیزه ناشران تأیید شد.نیز عدم وجود رابطه معنیدار بین حمایت تشکل صنفی و عضویت در این تشکل تأیید گردید و در واقع فرضیه دوم رد شد.و وجود رابطه معنیدار بین حمایت تشکل صنفی وسرمایهگذاری ناشران نیز تأیید گردید.برای راههای کمک به بهبود اقتصاد نشر،ناشران به ترتیب اولویت؛افزایش تبلیغ رایگان کتاب با 6/34 درصد در مرتبه اول،ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدارس و از طریق تلویزیون و رسانهها با 8/33 درصد در مرتبه دوم و پرداخت یارانه به وسیله دولت با 5/28 درصد در مرتبه سوم را به عنوان مهمترین راهکارها برای کمک به بهبود اقتصاد نشر اعلام کردند.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) برای دیدگاه ناشران در مورد مسائل مربوط به نشر کتاب عوامل هفدهگانه فوق معرفی شدهاند که به ترتیب اولویتهای ذیل انتخاب شدند:عامل سانسور یا ممیزی کتاب؛اعمال نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر قیمتگذاری کتاب؛ادامه توزیع زینک به نرخ دولتی؛ادامه توزیع مقوا و کاغذ به نرخ دولتی بوده؛عرضه کتاب با ایجاد یک نمایشگاه دائمی کتاب توسط تشکلهای صنفی؛همکاری ناشران؛همکاری بیشتر با تشکلهای صنفی؛همکاری بیشتر با اتحادیه ناشران؛یارانه دولتی در نشر؛برپایی نمایشگاههای استانی؛تهیه فهرست انتشارات ناشران استان تهران؛تسهیلات چاپخانه به نرخ دولتی؛راهاندازی یک نمایشگاه دائمی برای ناشران استان تهران از طرف وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در یکی از مکانهای مناسب؛پرداخت وام بلاعوض و برپایی نمایشگاههای بین المللی؛تسهیلات وام با بهره کم برای خرید مکان نشر؛ پرداخت وام طولانی مدت.
اولویتبندی عوامل موثر بر بهبود اقتصاد نشر (به تصویر صفحه مراجعه شود) برای راههای کمک به بهبود اقتصاد نشر ازدیدگاه ناشران عوامل یازدهگانه فوق معرفی شدهاند که به ترتیب الویتهای ذیل انتخاب شدند:ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدارس از طریق تلویزیون و رسانهها؛افزایش تبلیغ رایگان کتاب؛خرید دولتی؛افزایش کتابخانهها:پرداخت یارانه به وسیلهی دولت؛کانالیزه شدن سیستم عرضه و فروش و خرید کتاب اولویتهای دوم،برگزاری نمایشگاههای مختلف و تخصصی شدن نشر؛واگذاری نظارت و ممیزی به خود ناشران؛به کارگیری تکنولوژی جدید در صنعت نشر؛مبادلهی بین ناشران."