چکیده:
پژوهش حاضر با عنوان بررسی میزان سواد اطلاعاتی کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران وابسته به نهاد کتابخانههای عمومی کشور میباشد.این تحقیق یک مطالعه پیمایشی توصیفی از نوع کاربردی است.برای گردآوری اطلاعات پرسشنامه تهیه شد و در اختیار کلیه کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران که تعداد آنها 131 نفر بود قرار گرفت.پرسشنامه شامل 41 سؤال بسته و 1 سؤال باز بود.برای تجزیه و تحلیل از روشهای آمار توصیفی نظیر تهیه جداول فراوانی،نمودارهای ستونی و محاسبه شاخصهای مرکز مانند میانگین و از نرمافزار Spss استفاده شد.یافتههای تحقیق نشان داد که 74 درصد ا ز کارکنان کتابخانههای عمومی را زنان و تنها 26 درصد از آنان را مردان تشکیل میدهند.140 رایانه مخصوص کتابداران و 66 رایانه مخصوص کاربران وجود دارد و سرانه رایانه موجود در کتابخانه برای هر کتابدار تقریبا برابر یک دستگاه است.نرمافزار مورد استفاده تمامی کتابداران نرمافزار نمایه میباشد.میزان آشنایی کتابداران با دورههای رایانه در حد کمی است و کتابداران نیاز زیادی به گذراندن دورههای آموزشی در این زمینه را دارند.همچنین کارکنان رشته کتابداری با میانگین 50/3 دارای سواد اطلاعاتی بالاتری نسبت به کارکنان غیر رشته کتابداری با میانگین 23/3 و فاقد تحصیلات دانشگاهی با میانگین 93/2 هستند.به طور کلی نداشتن مهارتهای کافی در استفاده از رایانه،نداشتن تسلط کافی به متون انگلیسی و عدم آشنایی کامل با ابزارهای جستجو از مهمترین موانع دستیابی به منابع اطلاعاتی بودند.در آخر با توجه به فرضیه پژوهش که کتابداران کتابخانههای عمومی از سواد اطلاعاتی بالایی برخوردار نیستند.یافتههای پژوهش حاکی از آن است که سطح سواد اطلاعاتی کتابداران در حد متوسط بوده و در حد مطلوبی قرار ندارد.
خلاصه ماشینی:
"مقایسه میانگین امتیازات میزان مهارت و آشنایی کتابداران و میزان نیاز آنها به گذراندن دورههای آموزشی (به تصویر صفحه مراجعه شود) در پاسخ به سومین سوال اساسی پژوهش مبنی بر اینکه وضعیت کتابداران کتابخانههای عمومی شهر تهران از نظر آشنایی با رایانه چگونه است؟مقایسه میانگین امتیازات بین دو متغیر میزان مهارت در استفاده از نرم افزارها و میزان نیاز به گذراندن دوره آموزشی برای استفاده از نرمافزارهای کاربردی نشان میدهد که در تمامی موارد بجز سیستم عامل Windows میزان نیاز کتابداران به دورههای آموزشی بیش از میزان مهارت آنها میباشد.
مقایسه توزیع فراوانی میزان مهارت کتابداران در ارزیابی اطلاعاتی چاپی و الکترونیکی (به تصویر صفحه مراجعه شود) در پاسخ به ششمین سوال اساسی پژوهش مبنی بر اینکه میزان آشنایی کتابداران در ارزیابی منابع(چاپی و الکترونیکی)چگونه است؟یافتهها نشان میدهد که 3/22 درصد کارکنان کتابخانههای مورد بررسی توانایی ارزیابی مناسب منابع اطلاعاتی الکترونیکی را دارند در حالیکه در مقابل درصد بیشتری از کارکنان یعنی چیزی حدود 3/42 درصد توانایی ارزیابی منابع چاپی را دارند.
در این پژوهش 15 سوال در مورد میزان آشنایی و مهارت کارکنان در زمینه ابزار و منابع جستجوی اطلاعات و همچنین مهارتهای دستیابی به اطلاعات و ارزیابی آنها مورد پرسش قرار گرفت و میانگین مجموع این 15 متغیر به عنوان سواد اطلاعاتی کارکنان در نظر گرفته شد با توجه به اینکه میانگین بدست آمده عددی بین 1 تا 5 میباشد و در این تحقیق از طیف لیکرت پنج گزینهای استفاده شد لذا از معیار زیر برای رد یا پذیرش فرضیه تحقیق استفاده میشود."