خلاصه ماشینی:
"بررسی مشکلات و فشارهای روانی حاصل از داشتن کودک ناشنوا و روشهای مقابله و اثر آنها بر سلامت روانی والدین در شهر زاهدان، دانشگاه علوم بهزیستی،1375 استاد راهنما دکتر محمدنقی براهنی،تهران کلید واژه:روشهای مقاله/مهارتهای مقابلهای/سلامت روان/کودکان استثنایی چکیده:ناشنوایی یکی از معضلاتی است که میتواند سیستم و ساختار خانواده، روابط و کارکردهای آن را به شدت متأثر سازد.
کلید واژه:کمبود توجه/بیش فعالی/نقص توجه چکیده:این پژوهش با هدف تعیین شیوع اختلال کمبود توجه همراه بیش فعالی در دانشآموزان ابتدایی شهر سنندج در سال 1377 انجام شده است.
اطلاعات این پژوهش نشان میدهد که بین اختلال نقص توجه همراه بیشفعالی و جنسیت رابطه معنیداری(005/> P )وجود دارد.
همچنین نتایج این پژوهش نشانگر این است که بین سن دانشآموزان و اختلال نقص توجه همراه بیش فعالی رابطه معنیداری (006/> P )وجود دارد.
نتایج این پژوهش نشان داده بین بعد خانوار،تحصیلات والدین،شغل پدر،درآمد خانواده و اختلال نقص توجه همراه بیشفعالی رابطه معنیداری وجود نداشته است: در نهایت با توجه به شیوع بالای اختلال نقص توجه همراه بیشفعالی بین دانش آموزان و پیامدها و عوارض زیاد آن،توصیه میشود پژوهشهای دیگری در مورد جنبههای گوناگون این اختلال انجام شود.
؛اثر بخشی آموزش مهارتهای ابراز وجود بر خود-کارآمدی گروهی از نوجوانان و جوانان مقیم شبانهروزی شیراز،دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیس(1379)،استاد راهنما:دکتر علی اصغر دادخواه کلید واژه:خود کارآمدی/مهارت اجتماعی/ابراز وجود/روابط اجتماعی چکیده:انی پژوهش بر روی دو گروه نه نفری از دختران جوان و نوجوان ساکن در مؤسسات شبانهروزی که بر اساس چهار متغیر سن،تحصیلات،سن ورود به مؤسسه و وضعیت جسمانی(سلامت و نوع معلولیت)همتاسازی شده بودند،به مرحله اجرا درآمده است."