چکیده:
موضوع مقاله حاضر دگردوستی است.این مقاله درصدد بررسی وضعیت دگردوستی و سنجش اثرات انواع سرمایه(اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی)و نوع دینداری و باورهای دگردوستانه برکنشهای دگردوستانه است.در این مقاله پس از مرور دیدگاههای نظری و منابع تجربی چارچوب مفهومی مناسبی تنظیم و در قالب آن فرضیات اصلی مطرح و مورد آزمون قرار گرفتند.نمونهء آماری تحقیق حاضر با توجه به شاخص توسعه یافتگی مناطق بیست و دو گانه شهر تهران از میان کلیهء ساکنین مرد و زن بالای 18 سال مناطق 3 و 19 به عنوان توسعهیافتهترین و کم توسعهیافتهترین مناطق تهران با روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده است.تحقیق از نوع پیمایشی است و برای بررسی فرضیات از تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون LSD و تحلیل رگرسیون استفاده شده است.یافتههای تجربی نشان دادند که از میان متغیرهای اثر گذار بر کنش دگردوستانه(سرمایهء اقتصادی،سرمایهء اجتماعی، سرمایهء فرهنگی و دینداری معرفتی(فرهنگی)و مناسکی(اجتماعی)و باورهای دگردوستانه)به ترتیب سرمایهء اجتماعی،باورهای دگردوستانه و دینداری مناسکی (اجتماعی)در تعیین کنشهای دگردوستانه از سهم بیشتری برخوردار بودهاند.
خلاصه ماشینی:
وابستگی عاطفی تعمیمیافته اشاره به وابستگی به انسان انتزاعی و هویت جمعی یا اجتماع جامعهای دارد و اگر این میل در نظام شخصیتی فرد رشد کند آن گاه او همهء انسانها را از خود میداند و در قبال همه احساس تعهد و تکلیف میکند و همهء افراد در تعریف او از دوستی جای میگیرند.
جدول شمارهء 1 (به تصویر صفحه مراجعه شود) تبیین دادهها آزمون آماری مربوط حکایت از این دارد که بین متغیر سرمایهء اجتماعی و کنش دگردوستانهء رابطهء معناداری (tau-b 0/272 Pūūū-0/000) وجود دارد.
همچنین تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون LSD نشان میدهد که تفاوت معناداری از نظر کنش دگردوستانه بین کسانی که دارای دینداری اجتماعی هستند وجود دارد (F-3/571 sig-0/000) به طوری که میانگینهای مندرج در جدول نشان میدهد افرادی که به میزان زیادی باورهای دینی اجتماعی را قبول دارند بیش از دیگران کنش دگردوستانه دارند.
رابطهء کنش دگردوستانه با دینداری مناسکی(اجتماعی) (به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمون آماری مربوطه نشان میدهد بین دینداری معرفتی(فرهنگی)و کنش دگردوستانه رابطهء معنادار (tau-b-0/098 P-0/034) وجود دارد(جدول شمارهء 4).
رابطهء کنش دگردوستانه با دینداری معرفتی(فرهنگی) (به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمون آماری مربوطه نشان میدهد بین متغیر باور دگردوستانه و کنش دگردوستانه رابطهء معنادار (tan-b-0/106 P-0/02) وجود دارد(جدول شمارهء 4).
با توجه به تأثیرپذیری نوع دینداری از انواع سرمایهها به ویژه سرمایههای فرهنگی و اقتصادی و نیز با توجه به ارتباط نزدیک دین و اخلاق به ویژه در ایران رابطهء بینشها و کنشهای دگردوستانه با نوع دینداری به ویژه دینداری مناسکی یا اجتماعی هم تأیید شده است.