Skip to main content
فهرست مقالات

پژوهشی در آئین دینداری و دین ورزی طریقت قادریه در مناطق کردستان

نویسنده:

علمی-پژوهشی (وزارت علوم)/ISC (33 صفحه - از 140 تا 172)

کلید واژه های ماشینی : طریقت قادریه ، طریقت ، دین‌ورزی ، دراویش طریقت قادریه ، طریقت قادریه در مناطق کردستان ، دراویش ، تکیه‌های دراویش طریقت قادریه ، کردستان ، دین‌ورزی دراویش قادری ، دینداری و دین‌ورزی طریقت قادریه

این نوشتار حاصل پژوهشی میدانی در میان دراویش طریقت قادریه در مناطق مختلف استان کردستان است که با روش و فنون متداول انسان شناسی - مصاحبه، مشاهده مشارکتی و منابع کتابخانه ای - صورت گرفته است. برای گردآوری اطلاعات، محققان به مدت یک سال در تکیه های دراویش طریقت قادریه در ایام مختلف سال و در مواقع برگزاری مراسم خاص دراویش شرکت نموده اند. در این مقاله کل دین ورزی دراویش قادریه با موقعیت های متفاوت مورد بررسی قرار گرفته است. مشایخ طریقت قادریه نفس و خلق را دو مانع مشاهده حق دانسته و یگانه راه وصول به حق را در ترک خویش می دانند. با توجه به این که حوزه دینداری افراد بسته به موقعیت اجتماعی آن ها متفاوت است و می توان گفت که شرایط زمانی - مکانی و شرایط اجتماعی - فرهنگی در نوع دین ورزی تاثیر غیرقابل انکاری دارد. بنابراین شرایط و موقعیت های مختلف اجتماعی اقتضای نوعی خاص از دین ورزی را دارد و همین شرایط و موقعیت اجتماعی، گونه خاصی از دین ورزی را چه در سطح جمعی و چه در سطح فردی تشویق می کند. در این مقاله سعی شده تا با مطالعه میدانی این مراتب به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرند.

خلاصه ماشینی:

"این نوشتار حاصل پژوهشی میدانی در میان دراویش طریقت قادریه در مناطق مختلف استان‌ افراد بسته به موقعیت اجتماعی آن‌ها متفاوت است و می‌توان گفت که شرایط زمانی-مکانی‌ منشأ دین‌ورزی به صورت عینی در بیرون از فرد قرار دارند و فرد باید خود را با این ضوابط احدیت سخن می‌گویند درست مثل این است که با معشوقه خود صحبت می‌کنند و همان لغت‌ 3. یکی دیگر از تمایزات آن‌ها باهم دیگر در این است که جایی را که دراویش طریقت قادریه‌ 4. تفاوت عمدهء دیگر این است که دراویش طریقت قادریه بعضی مواقع در مراسم یا در مثلا موقعی که دراویش مشغول ذکر کردن هستند،ممکن است بعضی از آن‌ها از خود این متناسب است با ساختاری اجتماعی که بر روی فرد کنترل زیادی را اعمال می‌کند و در مقابل‌ اجتماعی است که در معرض این شرایط سخت قرار دارد،شرایطی که انسان‌ها نمی‌دانند چطور با شیخ ممکن است که با خلفا و دراویش ملاقات نداشته باشد(با توجه به این‌که غالب‌ دلیل انتخاب خلیفه این است که چون دراویش از لحاظ جغرافیایی گستردگی دارند و در عادت،شاخص‌ترین چهرهء این آئین در چشم مردم مناطق دیگر است و دراویش قادری با انجام‌ در هفته دو وقت برای ذکر در نظر گرفته شده است که عبارت از شب دوشنبه بعد از نماز کرد که این طریقت در میان دراویش به رشد و تقویت معنویت کمک می‌کند و نوعی بازگشت به‌ دارد،در بین زنان هم رواج دارد ولی نکتهء قابل توجه این است که گستردگی این طریقت در بین‌"


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.