Skip to main content
فهرست مقالات

آیین شین تو؛ نگاهی از فراز

نویسنده:

(22 صفحه - از 83 تا 104)

کلیدواژه ها :

شین‌تو ،ادیان ژاپن ،کامی ،آماتراسو ،ماتسوری

کلید واژه های ماشینی : شین‌تو ، دین ، ژاپن ، معابد ، آیین ، دین شین‌تو ، بودایی ، شین‌تو دین ملی مردم ژاپن ، معابد شین‌تو ، شین‌توی معبد

دین شین‌تو یکی از ادیان شرقی به شمار می‌آید که گسترة آن تنها به کشور ژاپن محدود می‌شود. ملی بودن این دین باعث شده است که در معادلات منطقه‌ای و جهانی، چندان مورد توجه نباشد. افزون بر این، بیشتر ژاپنی‌ها نیز (برخلاف پیروان ادیان سامی) تعصب چندانی در باورهای خویش بروز نمی‌دهند و در بیان احساسات دینی خود محجوب هستند. از همین رو، دین‌پژوهان معدودی به بررسی و معرفی این آیین همت گمارده‌اند و به‌ویژه منابع فارسی اندکی دربارة آن وجود دارد. با توجه به این زمینه، بر آن شدیم تا برای نخستین بار، دین شین‌تو را از زوایای مختلف و جامعی چون: نام و نشان، پیدایش و پویش، گسترة تاریخی، بارزترین نمادها و نشانه‌ها، باورها و ارزش‌ها، آیین‌ها و الزامات دینی، متون و منابع، و وضعیت فعلی و آینده، مورد بررسی قرار دهیم. علاقه‌مندان به مطالعات ادیان می‌توانند با خواندن این مقاله، اطلاعات فشرده، مفید و بسیاری را دربارة شین‌تو به دست آورند.

خلاصه ماشینی:

"هر چهار گونة فوق کمابیش در اموری چون باور به الوهیت موجوداتی علوی (موسوم به کامی) و پای‌بندی به تاریخ کهن و اساطیر شین‌تو اشتراک نظر دارند؛ ولی در زمینة مناسک دینی اختلافات بسیاری در بین آنها وجود دارد و هر یک جلوه‌ها و نمادهای خاص خود را دارند. آنان موجوداتی با علم مطلق هستند و از این دیدگاه، مفهوم واحدی را تشکیل می‌دهند که بر پایة آن، دین شین‌تو را نمی‌توان چندگانه‌پرستی مطلق دانست؛ اما از آنجا که کامی(ها) دارای قدرت مطلق نیستند و مجموعة آنها در هماهنگی با هم عمل می‌کنند، مفهوم شین‌تویی کامی، شکلی از چندگانه‌پرستی یافته است تا پاسخگوی نیاز پیروان خود باشد (Hirai, 1989: 280; Ross, 1965: 48). گذشته از دو کتاب مذکور، آثار دیگری هم وجود دارند که بیشتر معطوف به جنبه‌های آیینی شین‌تو هستند، همچون کتاب انگی‌شیکیکه شامل توضیحاتی برای انجام مناسک دینی و آداب ملی است و برخی دعاهای باستانی را در خود دارد (Bowcking,1997: 26) و یا کتاب مانیوشو (Manyōshū) که مجموعه‌ای شعرگونه در ستایش کامی، امپراتور و نیاکان است (Mori, 2003: 35). افزون بر این، تمایل نسل‌های بعد از جنگ برای فهم دین اجدادی و نیز رقابت موجود بین ادیان حاضر در ژاپن برای جذب پیروان بیشتر موجب شده است عالمان شین‌تو، دست به کار گردآوری و تدوین مبانی نظری خود شوند و بکوشند که خلأ متون مکتوب را برطرف کرده، نیاز عمومی به داشتن چنین آثاری را پاسخگو باشد (Ross, 1965: 47; Bowcking, 1997:177)."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.