چکیده:
این مقاله بر آن است تا خواننده را با سابقه، اهداف، ماهیت، چرایی و
چگونگی خدمات راهنمایی و مشاوره آشنا سازد.لذا، ابتدا مروری مختصر بر تاریخچه این
علم و وضعیت گذشته و حال آن در ایران خواهد داشت و سپس با ارائه تعاریفی گزیده از
اهداف این خدمات، به چگونگی احیای آنها در جامعه ما میپردازد.در پایان با اشاره به
یک مورد تحقیق نتیجه میگیرد که بازسازی مفید این رشته خدماتی تنها به کمک پژوهش
مستمر در نیازمندیهای گوناگون محصلین، طرحریزی برنامههای آموزشی خلاق برای
پاسخگویی به این نیازها، اجرای آزمایشی، ارزشیابی، اصلاح و توسعه این برنامهها
عملی خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
"به نظر میرسد که مسائل زیر از جمله موجبات عدم توفیق این برنامه در گذشته باشد:خوب شناخته نشدن نیاز؛عینی نبودن هدفها و نقش مشاور؛پیاده کردن برنامه بدون مطالعه و ارزشیابی کافی؛بنا نشدن برنامه بر اساس اصول و ضوابط یک حرفه 1 ؛ناشناخته ماندن هدفها و ضرورت برنامه برای دانشآموزان، معلمان، مربیان، والدین، مسئولان آموزش و پرورش و مردم؛نارسایی و ناهماهنگی برنامههای تربیت مشاور در دانشگاهها؛کمبود هیئت علمی متخصص و مجرب؛ضعف محتوای علمی برنامهها و تکراری بودن مطالب؛استفاده از ترجمه صرف متون خارجی؛ عدم استفاده از متون تربیتی ایرانی-اسلامی و تحقیق؛اخذ الگوی برنامه از فرهنگ بیگانه و در نتیجه عدم همخوانی بسیاری از مسایل با عوامل فرهنگی و اجتماعی جامعه، نامناسب بودن شیوههای گزینش دانشجو و کمبود نیروی انسانی ماهر، چنانکه در سال 1357 در قبال هر هزار دانشآموز یک مشاور وجود داشت.
4-کمک در زمینه شناخت هر چه بیشتر تواتاییها، علایق، استعدادها و امکاتات شخصی-محیطی 5-ایجاد علاقه و رغبت تحصیلی-شغلی با ارائه آگاهی از رشتههای تحصیلی یا شغلی ناشناخته برای محصلین 6-ارائه کتبی اطلاعات شغلی در زمینه مزایا و محدودیتهای مشاغل-شرایط ورود، میزان درآمد و ترفیع، مشکلات و نیازمندیهای کاری، چشمانداز بازار کار و یا نیاز جامعه به این مشاغل در آینده 7-ارائه خدمات مشاورهای در امور مختلف تحصیلی-شغلی-گوش دادن به مسائل و مشکلات زندگی دانشآموزان و هدایت آنان به برخورداری بهتر از امکانات شخصی-محیطی خویش اکثر این دانشآموزان(94/67 درصد پسران و 92/84 درصد دختران)اذعان داشتهاند که از طریق طرح کاد نتوانستهاند به اهداف تحصیلی-شغلی خود نزدیکتر شوند."