Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش فرآیندی برای پیشرفت و توسعه

نویسنده:

ISC (9 صفحه - از 38 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : آموزش و پرورش ، توسعه ، نرخ برگشت سرمایه ، سرمایه ، فرایند توسعه ، انسان ، جامعه ، پیشرفت ، اقتصاد آموزش و پرورش ، تربیت

در جامعه مکتبی ما آموزش و پرورش یک تکلیف الهی است و سهم عمده‌ای را در شکوفا ساختن استعدادهای افراد جامعه بر عهده دارد.تحولات اجتماعی امروز توسط انسانهای تحصیل کرده و عالم هدایت و رهبری می‌شود و آنان در دگرگونیهای توسعه‌ای ملتها نقش اساسی دارند.این مهم و چنین رسالتی تا چند دهه اخیر مورد عنایت قرار نگرفته بود، بطوری که نظریه‌پردازان کلاسیک توسعه، فرایند توسعه یافتگی را با شاخصهای کمی ارزیابی می‌کردند.بر اثر مطالعات دقیق و تحلیلهای واقع‌گرایانه، نگرش کارشناسان جهانی توسعه و صاحب‌نظران اقتصادی در انتخاب شاخصها تغییر کرد و شاخصهای کیفی جایگزین شاخصهای کمی گردید.بدین ترتیب، آموزش و پرورش که منبع اساسی برای احراز تواناییهای اکتسابی است، جایگاه رفیع خود را در فرایند توسعه آشکار ساخت.تا جایی که مطابق نظریه‌ها و یافته‌های پژوهشی جدید، سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش بسیار پرسود و نرخ برگشت سرمایه در آن بویژه برای جوامع در حال توسعه قابل توجه است.

خلاصه ماشینی:

"با وجود استواری بنیاد اعتقادی، بر اساس تأثیرات حکومتهای استبدادی و سیاستگذاری بر پایه منافع طبقاتی، امروز در این جامعه کهن هنوز صحبت از بی سوادی قشرها به میان می‌آید و در یک گزارش رسمی در کنفرانس«اعلامیه جهانی آموزش و پرورش برای همه»(اسفند ماه 1368، جامتین، تایلند)رئیس هیئت نمایندگی کشورمان، ضمن آشکار ساختن موفقیتهایی که در سالهای اخیر در زمینه کاهش بی‌سوادی صورت پذیرفته، بحث از 32% بی‌سواد در جامعه مردان و 40% بی‌سواد در جامعه زنان به میان می‌آورد. میانگین این سه عامل به عنوان یک شاخص جدید در ارزیابی میزان توسعه یافتگی کشورها مورد توجه قرار گرفته و در سال 1990 در برنامه های توسعه‌ای سازمان ملل متحد نیز مد نظر بوده است(دکتر سیاوش گلابی 1369). با بیان اینکه«برابر اعلامیه جهانی آموزش و پرورش برای همه»آموزش و پرورش می‌تواند دنیایی سالمتر، شادابتر، و نیکوتر بسازد و در عین حال موجبات تفاهم، همکاری بین المللی، پیشرفت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را فراهم آورد، و آموزش و پرورش یکی از عوامل کلیدی، برای رشد اشخاص و اجتماع است و با عنوان ساختن اینکه بر خلاف تصور بعضیها، نارسایی‌های حاکم بر جوامع و اختلافات ایدئولوژیکی، اجتماعی، فرهنگی، تضادها، دشمنیها و کاستیها نه تنها حاصل گسترش علم و تکنولوژی و فرایند آموزش و پرورش نیست، بلکه متأثر از ضعف و نارسایی‌های آموزشی عصر ماست، این مقاله را با اظهار نظر توشیودوکو، یکی از رهبران صنایع ژاپن به پایان می‌بریم: «ما نه هیچ منبع طبیعی‌ای داریم و نه هیچ قدرت نظامی‌ای."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.