چکیده:
:منظور از میزان پیشرفت، بررسی میزان نزدیک شدن به اهداف است.به منظور
بررسی میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، باید عواملی که در پیشرفت آنها نقش دارند
شناسایی شوند و مورد بررسی قرار گیرند.در این رابطه عوامل موجود در مؤسسه یا محیط
آموزشی، در محیط خارج از مدرسه و محیط خانواده که جنبههای فیزیکی و عاطفی رشد را
دربر میگیرند، با واژه فشار(mois)، و نیازهای اجتماعی، اخلاقی، عاطفی، جسمی و فکری
دانشآموزان با واژه احتیاج(need)مطرح شده است.لوین نه تنها به وجود تعامل بین فرد
و محیط اشاره کرده، بلکه معتقد است که این تعامل نقش تعیینکنندهای در نحوه و
میزان پیشرفت افراد دارد.موری واژه احتیاج (need)را تفسیر کرده و استرن، استین و
بلوم، فشار را به سه جزء فشار آلفا، فشار عمومی بتا و فشار اختصاصی بتا تقسیمبندی
کردهاند.در این رابطه تعیین نحوه تعامل بین فشارهای محیطی و نیازهای فردی، جهت نیل
به اهداف و برنامههای از پیش تعیین شده آموزشی، ضروری است.شاید فشارهای حاصل از
جو آموزشی را بتوان از طریق عواملی چون تجهیزات مدرسه، برنامه آموزشی، صلاحیت و
شرایط علمی معلمان، مدیریت، ارزشیابی آموزشی و الگوهای رفتاری که معلمان، مدیران،
والدین و دانشآموزان با همدیگر دارند و میتوانند در مفصلبندی صحیح نظام آموزشی
اهمیت به سزایی داشته باشند، مورد مطالعه قرار داد و از میزان و نحوه پیشرفتهای
حاصل مطلع شد و در صورت نیاز اقدامات اصلاحی را در ارتباط با موارد مشکوک صورت
داد./مدر این مقاله ضمن اشارهای کوتاه به پیشرفت و پیشرفت تحصیلی، جو آموزشی مورد
بررسی قرار گرفته است.صاحب نظرانی چون لوین 1 ، موری 2 ، استرن، استین و بلوم 3 ،
هالپین و کرافت 4 و اساتید دیگر فن، ضمن ارائه نظریات خود، نقش جو یا محیط را به
عنوان عامل تعیین کنندهای در بازده سیستم، مورد تفحص و تفکر قرار دادهاند.در
اینجا ابتدا مقدمهای درباره موضوع مورد بحث و سپس جو آموزشی و ابعاد مختلف آن از
نظر علاقهمندان خواهد گذشت.
خلاصه ماشینی:
"روش تدریس مناسب با قدرت یادگیری دانشآموزان)، امتحانات و ارزشیابی(به عنوان بیان کننده مشکلات و نارساییها، اخذ تصمیمات لازم در رفع آنها، ارائه بازخورد به دانشآموزان و معلمان برای عملکرد بهتر و نشانگر درجه نیل به اهداف مورد نظر)، گروه بندی دانشآموزان براساس عملکرد تحصیلی آنان(برای ارائه برنامه و محتوای آموزشی براساس تواناییهای دانشآموزان)، همکلاسیها(رفتارها و نحوه عملکرد آموزشی آنها)، محیط خارج از مدرسه(همبازیهای خارج از مدرسه دانشآموزان و بازتابهای رفتاری و نگرشهایی که از طریق محیط خارج بروی او اعمال میشود)و بالاخره محیط و فرهنگ خانواده(اهمیت ارزشها در خانواده، برخورد مثبت با مسائل روانی و نحوه تشویق دانشآموز به یادگیری و مطالعه، وضعیت اقتصادی و اجتماعی، تحصیلات والدین و تعداد فرزندان آنها)، خلاصه میشوند.
تربیت و آموزش مؤثر دانشآموزان، با کارآمد بودن و از خود گذشتگی معلمان ارتباط دارد و در این منوال عواملی چون، دخالت مدیر در فراگرد آموزش و نحوه مدیریت او، استفاده از پیشنهادهای معلم در مدیریت مدرسه و احترام به آنها، تأمین نیازهای اجتماعی معلمان، ایجاد انگیزه علمی برای معلمان از طرقمختلف، بالا بردن ارزش معلمی در جامعه از طریق جایگزینی آن در فرهنگ جامعه و عمل کردن به آن، و راهنمایی معلمان در مشکلات موجود؛در کارآمد بودن معلمان مؤثر خواهد بود.
1-آموزش هدایت شده2-ارزشیابی یا تکلیف پیدرپی و مستمر3-مدت زمان آموزشی زیاد4-نرخ یا درصد حضور بالا5-انضباط و جو آموزشی مثبت6-استفاده از انواع روشهای آموزشی7-ارائه منابع کافی در درون مدرسه8-جو حمایتی از پیشرفت تحصیلی9-انتظارات بالا10-مدیریت قوی11-روابط تنگاتنگ معلمان و والدین12-تشریک مساعیبررسی موارد اشاره شده، حاکی از این است که وجود روابط تنگاتنگ انسانی، همکاری گسترده بین (30)-boit m."