خلاصه ماشینی:
"پذیرفتن و قبول وجود کشورهای غیر اسلامی در صحنه بین المللی و برقراری روابط سیاسی با آنها براساس اصل همزیستی مسالمتآمیز،که خدوری آنرا «انقلاب اساسی»در سیستم سیاسی و حقوقی اسلام میداند،در قراردادیکه بین فرانسوای اول فرانسه و دولت سلیمان اول عثمانی در سال 5351 میلادی بسته شد،تحقق یافت2.
وجود چنین قراردادی دلیل بر قبول وسیلهء دیگری غیر از جهاد مقدس در تحصیل منافع خارجی و سیاسی در اسلام بود و از آن پس دولتهای عثمانی قراردادهای زیادی -------------- (1)-رجوع شود بمقاله خدوری در کتاب Proctor صفحه 43 (2)-مقاله مزبور صفحه 53-43 با دولتهی فرانسه،اطریش،انگلستان،آلمان و روسیه منعقد نمودند و عقد قرارداد برخلاف سابق یک وسیله اصلی دیپلماتیک در روابط سیاسی و خارجی کشورهای مسلمان با غیر مسلمان بشمار آمد.
اهمیت دو قرارداد مزبور،به نظر لوئیس،بیشتر بدین جهت بوه است که برای اولین بار در -------------- (1)-برای مطالعه بیشتر درباره سیستم ملیت در دوره دولت عثمانی رجوع شود بکتاب The Middle east to day تألیف Pretz,Don نیویورک:کمپانی Rinehart and Winston Holt, سال 3691،صفحات 46-26 و هچنین به کتاب Near East.
تحولات فکری و ظهور و توسعه ایدئولوژی ناسیونالیزم کمک فراوانی باستقلال نواحی مختلف خاورمیانه کرد و بعد از جنگ جهانی دوم کشورهای زیادی با مرزهای مشخص -------------- (1)-کتاب مزبور صفحات 911-811 ملاحظه:برای مطالعه بیشتر درباره سیاست خارجی امپراطوری عثمانی رجوع شود بکتاب لوئیس صفحات 421-911.
این فکر نیز در مقابل این عقیده قرار گرفته است که باید اصول سیاست خارجی اسلامی که در دورههای اولیهء اسلام عمل میشده احیاء گردد بطور خلاصه آنچه پاناسلامیسم جدید بدان اعتقاد دارد ایجاد یک بلوک اسلامی در جامعه بین المللی برای حفظ منافع عمومی کشورهای مسلمان است."