چکیده:
با توجه به استفاده از امکانات جدید هنر در جوامع جهانی و تایید شگرف آن در
ارتباط و گسترش فرهنگ عمومی، دانشگاههای هنری، به عنوان مراکزی برای آموزش و تکامل
هنر جدید و ارتباط آن با زندگی روزمره بشمار میآیند.از این رو مسایل تعلیم و تربیت
هنری از اهمیت و حساسیتی ویژه برخوردار است و میتواند نقش تعیین کنندهیی در تجدید
نظرهای اصولی و مداوم، در انطباق با زمانهای خاص تغییر و تحولات جامعه داشته
باشد.رسالت هنر امروز، تنها منحصر به ایجاد تاریخ در موزهها نیست، بلکه به موازات
آن برخورد و همآهنگی هنر با ملزومات هستی انسانهاست که بدان ارزش و محتوی میبخشد.پس ضروری است که در برنامهریزیهای آموزشی هنر به سه ویژگی:موازین معنوی و
مفاهیم متعالی، انطباق با نیازهای فرهنگی و اقتصادی جوامع و جوابگویی به آن و
همگامی آن با آخرین پدیدههای علمی و تکنولوژیکی توجه داشت.
خلاصه ماشینی:
"هدف این مقاله، ارائه مطالعات انجام شده در دانشگاه نمونه هنرهای کاربردی وین 1 در اروپا، بر اساس نحوه تدریس و آموزش آخرین فنون عملی و شش رشته جدید از هنرهای کاربردی و ارزشیابی وضعیت دانشجویان فارغ التحصیل این مرکز فرهنگی و هنری صورت گرفته است و در طی آن برنامه ریزیهای آموزشی و اظهار نظرهای استادان مربوطه، بر اساس مشاهده مستقیم و مصاحبهها مطالعه گردید و با سیستمهای آموزش و امکانات دانشگاههای ایران مقایسه و بر اساس آن برنامهریزیهای مورد استفاده و منطبق بر ایدئولوژی و اهداف آموزشی ارائه شد که احتمالا به دلیل نبود برخی از این تخصصها و نیازهای مبرم جامعه با توجه به شرایط اقتصادی و فرهنگی به آنها مورد استفاده خواهد داشت.
با در نظر گرفتن درصد بالاتر 35 فارغالتحصیلان مشغول به کار در زمینه تحصیل هنری خود، در وین، و بطور کلی در سطح کشورهای اروپایی، همواره توجهات معطوف به نحوهی پایهریزی و چگونگی انتخاب دانشجوی هنر بوده است و ما نیز همواره با این مشکل رویارو بودهایم که با دانشجویانی که استعداد کافی در رشتههای هنری نداشته و صرفا با قبولی در امتحانات ورودی غیر مرتبط یا حداقل با درصد بسیار کم ارتباط با هنر، موفق به ورود در دانشکدههای هنری شدهاند چه باید کرد؟و از آن مهمتر با افرادی که دارای استعدادهای خاص در هنر هستند و قادر به ورود به دانشگاه نیستند، چه کنیم؟ حل این مسأله تنها گزینش با دقت و توجه بیشتر خواهد بود و مطالعه شیوههای انتخاب صحیحتر دانشگاههای اروپایی که در برخورد آماری، نمایش امکانات و نتایج بهتری را ارائه میکنند در این ارتباط، بی اثر نیست و شاید تغییرات در گزینش داوطلبان هنر سبب شود که میزان فارغالتحصیلان بلااستفاده در رشتههای هنر(که متأسفانه کم نیست)کاهش یابد و امکانات مادی و معنوی کشور صرف نیروهای مستعد میگردد و بهرهوری بیشتری از این سرمایهگذاری حاصل شود."