چکیده:
آزمایش حاضر به بررسی نقش خود-طرحواره منفی در شکلگیری و تداوم افسردگی در
پسران 16-9 ساله تهرانی با استفاده از کلمات خود ارجاعی و معنایی مثبت و منفی
پرداخته است.نتایج آزمایش حاضر حاکی از آن است که:1-«خود»به عنوان سازماندهنده اطلاعات هم در کودکان و هم در نوجوانان عمل
مینماید.2-ارزیابی آزمودنیهای افسرده(کودکان و نوجوانان)از خودشان در مقایسه با گروه غیر
افسرده کمتر مثبت است.3-فقط نوجوانان افسرده در مقایسه با گروه غیر افسرده، خود را منفیتر ارزیابی
میکنند.4-تمامی آزمودنیها، جز نوجوانان افسرده، بیشتر لغات خود ارجاعی مثبت را در
مقایسه با لغات خودارجاعی منفی به خاطر میآورند.برخی از دیدگاهها بروز علایم افسردگی در دوران کودکی را مشابه با نحوه بروز آن
در بزرگسال میدانند.بر اساس این دیدگاهها، علایم افسردگی دوران کودکی، مشابه با
علایم آن در بزرگسالی است. این علایم شامل تظاهرات خلقی)Affective(،
شناختی)Cognitive(، انگیزشی)Motivational(، و روانی-حرکتی)Psychomotor(است.البته
برخی علایم ویژه سنی)Age Specific Criteria(چون افت تحصیلی، و اضطراب جدایی در نظر
گرفته شده است)e.g.Cantwell,etal,1991؛Puig Antich,etal,)1987.
خلاصه ماشینی:
"نتایج نشان داد که آزمودنیها لغات خودارجاعی را بیشتر از لغات معنایی با جواب مثبت(بله)درجه بندی کرده بودند و همچنین بین گروههایی که به آنها گفته شده بود که کلمات را از نظر معنایی و یا از نظر بار عاطفی مثبت و منفی درجهبندی کنند تفاوت وجود داشت.
به منظور بررسی تفاوتهای حالت افسردگی(افسرده و غیر افسرده)بر بار عاطفی مثبت و منفی کلمات (مثبت یا منفی)و تکلیف درجهبندی شده با بله(خودارجاعی یا معنایی)، تحلیل واریانس جداگانه در مورد پاسخهای درجهبندی شده با بله در مورد تکالیف خودارجاعی یا معنایی مثبت و منفی کودکان انجام شد.
به منظور آزمون تعاملات ممکن، تحلیل واریانس چهارطرفه با یک عامل بین آزمودنیها(حالت افسردگی در دو سطح)سه عامل درون آزمودنیها{تکلیف یادآوری(نسبت میزان شده میانگین یادآوری در دو سطح)، بار عاطفی مثبت و منفی لغات در دو سطح و سن در دو سطح}انجام شد.
تحلیل استفاده از آزمون تعقیبی(آزمون استیودنت نیومن کلز)نشان داد که در مورد مذکور تفاوت معناداری بین گروه افسرده قبل از بلوغ و گروه غیر افسرده وجود ندارد اما تفاوت بین گروه افسرده بالغ و گروه غیر افسرده، گروه غیر افسرده بالغ و گروه غیر افسرده قبل از بلوغ، و گروه افسرده بالغ و گروه افسرده قبل از بلوغ در یادآوری لغات خودارجاعی منفی در سطح 05/0 معنادار است.
چرا کودکان بالغ نسبت به گروه غیر افسرده صفات خودارجاعی مثبت را کمتر و صفات خودارجاعی منفی را بیشتر به یاد میآورند؟نکته مهم در این توضیح مربوط به فرایندهای تحولی و نقش آنها در شکل دهی خود است."