چکیده:
نگرش اسلام به زن چگونه است؟آیا از نظر اسلام زن انسانی فروتر از مرد است یا
همچون او انسانی تمام عیار است؟پاسخ این سئوالها را از قرآن کریم-که منبعی اصیل و
مصون از تحریف است-جویا شدهایم.در هیچ یک از موضوعات مورد بررسی این مقاله-مبدأ پیدایش انسانها، خلافت الهی،
ارزشها، برپایی عدالت، قیام به امر به معروف و نهی از منکر-قرآن بین زن و مرد
تفاوتی نگذاشته است.بلکه تمامی خطابهای قرآن متوجه روح انسانهاست و روح موجودی مجرد
است و جنسیت نمیپذیرد.با توجه به سیاق آیات نتیجه گرفتهایم، اگر قرآن احیانااز
الفاظ مذکر در تبیین مطالب خود استفاده میکند، به این دلیل است که فرهنگ محاورهای
اعراب چنین بوده است و چون پیامبران به زبان قوم خود سخن میگویند، قرآن نیز بر این
سیاق نازل شده است.قرآن کریم در مواردی برای رفع هر گونه شبهه در این زمینه، زن و
مرد را در کنار هم ذکر کرده است و تصریح میکند، در مسائل مورد نظر، زن و مرد
تفاوتی ندارند.در پایان زنان الگو در قرآن را مطرح کردهایم و نتیجه گرفتهایم آنان به لحاظ
رشد و تعالی روحی، الگوی تمامی انسانها گشتند و نه فقط الگوی زنان.
خلاصه ماشینی:
"در حالی که با توجه به ادامه آیه که مودت و دوستی بین زن و شوهر، طرفینی مطرح شده است، سکونت و آرامش نیز یک طرفه نخواهد بود، به این ترتیب این آیه و آیات مشابه دیگر درصدد بیان فلسفه خلقت زن نیست بلکه وحدت نوعی آن دو را بیان کرده و به رابطه روحی میان زن و مرد اشاره میکند.
بنابراین تعلیم اسماء نیز که دلیل شایستگی آدم برای خلافت است، مختص او نخواهد بود و این دانش در انسانها اعم از زن و مرد به ودیعه نهاده شده است 2 .
علاوه بر این آیات که به طور عام ارزش انسانها را به ایمان و عمل صالح آنها دانسته و اشاره به صنف خاصی از انسانها نکرده است، آیاتی دیگر عمدا زنان را در کنار مردان بیان کرده تا به هر شبههای در این زمینه پایان دهد و نشان دهد بین زنان و مردان (1)-اعراف:16 و 17 و نیز حجر:39 و 40، ص:82 و 83.
اگر منظور از آوردن این افعال و ضمایر مذکر این بود که حکم تنها شامل مردان است، دیگر چه مرد، چه زنچه معنی دارد؟گویی خداوند با صراحت اعلام میکند مراد او از آن که مرتباافعال و ضمایر مذکر به کار میبرد، این نیست که خطاب آن آیات تنها به مردان است، بلکه از آنجا که رسولان با زبان قوم خویش سخن میگویند 2 تا بتوانند با مخاطبین خود مفاهمه برقرار کنند، قرآن نیز بر اساس فرهنگ محاورهای اعراب نازل شده است و بر این اساس مطابق فرهنگ اعراب، کلمات در قالب صیغهها و ضمایر مذکر آمده است."