چکیده:
تولید انبوه اطلاعات،به طور ضروری تأمل در روشهای جدید برای دستهبندی و ارزیابی اطلاعات را به دنبال خواهد داشت.یکی از روشهای موفق و رایج در این مسئله،نمایهسازی استنادی است.نمایهسازی استنادی فهرست کردن تولیدات علمی از طریق سیاهه ارجاع آنها میباشد. سؤال این است که نمایهء استنادی در مدیریت تولیدات علمی چه نقش و جایگاهی دارد؟نمایهسازی استنادی کارکردهای بسیاری دارد؛از جمله: بازیابی دقیق و سریع اطلاعات،ایجاد شبکهء ارتباطات علمی و علمسنجی. استفاده از نمایه استنادی نه تنها امکان دستیابی به اطلاعات جدید را برای ما فراهم میکند؛بلکه میتوانیم از طریق آن اندیشهها و افکار خود را نیز به جامعهء بین المللی عرضه کنیم و از طریق اطلاعات به دست آمده از آن مقدمات، سیاستگذاری علمی و برنامهء تولید علم را تهیه نماییم.از همینجا ضرورت پرداختن به نمایهسازی استنادی متون حوزوی نمایان میشود.با این کار میتوان متون حوزوی را در دسترس محققان در عرصهء بین المللی قرار داد.
خلاصه ماشینی:
"دانشمندانی که در حوزهء علمسنجی و نمایهء استنادی فعالیت دارند،بر این باورند که هراستناد به نوشتهای امتیازی است برای آن نوشته؛(دیانی،5831،ص 5-01)چرا که حتی اگر نوشته مورد نقد قرار گیرد،این خود دلالت بر اهمیت آن و نقش آن در تولید علمی جدید دارد.
این ارتباط از دو جهت برای هرمحققی ضروری است:یکی ارائه یافتههای خود به جامعهء علمی که باعث میشود اثر علمی،مورد استفاده،نقد و بررسی سایرین قرار گیرد و نقاط قوت و ضعف آن آشکار گردد.
همچنین از طریق علمسنجی میتوان نقاط ضعف و قوت هرجامعهء علمی را مورد بررسی قرار داد که این خود شرط لازم برای سیاستگذاریهای علمی در هر جامعه است.
ISI به عنوان یکی از بزرگترین مؤسسات اطلاعات علمی به دنبال آن است که جامعترین اطلاعات را برای محققان فراهم آورد؛اما جامعیت و اهمیت به معنای نمایه شدن تمام نشریات منتشرشده در سراسر دنیا نیست؛چرا که این امر نه تنها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست،بلکه انجام آن به دلیل حجم انبوه تولیدات علمی مقدور نمیباشد.
به همین منظور مؤسسه برای تأمین علمی مشترکان خود میکوشد تا مجلاتی را تحت پوشش قرار دهد که مقالات منبع و همچنین مراجع و مقالات مورد استناد در آنها،دارای تنوع بین المللی باشد.
علی رغم پذیرش جهانی ضریب تأثیر،ایراداتی هم به آن وارد است که در جای خود باید به آنها پرداخت؛چرا که پژوهشگران و حتی خود گارفیلد معتقدند که این عامل به عنوان یک شاخص کامل و کارامد برای سنجش کیفیت پژوهش نمیتواند مورد استفاده قرار گیرد."