خلاصه ماشینی:
"1 دستان ابولهب و غزال کعبه: نگاهی به تفسیر سوره مسد نوشته: اری ربین / ترجمه: مرتضی کریمینیا ··· 60 آیه نخست سوره مسد درباره ابولهب عموی پیامبر و یکی از چهرههای بانفوذ بنیهاشماز قبیله قریش است.
نقل است که عبدالمطلب این غزال را هنگام حفر تفصیل آن را در مقاله من با این عنوان ببینید:Rubin, Uri, »`Abu Lahab and Sura CXI,« Bulletin of the School of Oriental and African Studies 42 (1979) pp.
به عبارتدیگر، بیشتر از آنکه بوی این روایت از آیه نخست سوره مسد بهمشام برسد، باید گفتپیشترها، قبل از آغاز رسالت پیامبر در میان مردم متداول بوده است.
4 بنابراین چندان دشوار نیست که بپنداریم دو آیه نخست سوره مسد ــ با مضمون دستانابولهب ــ را میشود، و حتی باید، اشارهای به فضای داستان غزال دانست که احتمالا براینخستین مخاطبان قرآن شناخته شده بوده است.
3 از این منظر و در فضای بتشکنانه [پس از اسلام] محو غزالی طلایی از کعبه، حتی بهطریق دزدی، دیگر آن اندازه که مکیان جاهلی میپنداشتند، گناه بزرگی نبود؛ از این رو،مفسران قرآن نمیتوانستند ماجرای غزال ابولهب را به منابع تفسیری بازگردانند.
مؤید دیگری برای این حدس من (که میگویم ملامت قرآن نسبت به ابولهب اشاره به قصه غزال دارد) ازاینجا برمیآید که حسان بن ثابت نیز وقتی یکی از دزدان را مخاطب قرار میدهد، وی را با تعبیر «تبا لـ¨» نفرین میکند (حسان، دیوان، ص 135، سطر 5؛ ص 370، سطر 11).
ابنهشام، عبدالملک، السیرة النبویة، تحقیق مصطفی السقا، ابراهیم الابیاری و عبدالحفیظ الشلبی، 4جلد، افست بیروت، 1971."