چکیده:
هویت از جمله ویژگی های انسانی است ، مبنای روان شناسانه دارد و درتعامل "خود" با "دیگری " شکل می گیرد.
تکوین هویت جمعی نیز، در ارتباط یک "ما" با "ما"ی دیگر است . این "ما"ی دیگر، می تواند گروه ، جمع ، ملت و
یا قوم باشد. به نظر نویسندة مقاله هویت ملی در جهان سوم پیامد شکل گیری دولت ملی و رشد ملی گرایی است که
"ما"ی جهان سوم را در مقابل "دیگری " غرب مطرح کرد. مولف ضمن بیان نگرش های مختلف نسبت به هویت
ملی در ایران ، دیدگاه امام خمینی را دربارة ملت و هویت ملی - تبیین کرده و نسبت به آن را با دیگر دیدگاه های
هویت ملی در ایران سنجیده است .
خلاصه ماشینی:
"مقدمه: احیای هویت ملی تلاشی است از سوی برخی متفکرین جهان سوم به منظور ایجادیک جنبش اجتماعی برای مقاومت در مقابل موج یکسان سازی که تجددگرایانتحت عنوان غربی کردن1در این کشورها،تبلیغ و اجرا کردهاند.
امام خمینی نیز از جمله متفکرانی است که بر هویت ملی به عنوان یک مفهوم مهم وکلیدی تأکید دارد و شناخت و تبیین دقیق آن را مهمترین عامل شناخت اهداف وجهتگیریهای هرنوع حرکت اصلاحی و نوسازی در کشورهای جهان سوم میداند.
»44 ایشان در ادامه سخنان خود به تأثیر تفکر یکسان سازی تجدد گرایان در جهان سوممیپردازند و ضمن اشاره به مبانی نظری تکاملگراها مبنی بر اینکه نژاد غربی،نژادبرتر و غرب ایده آل جوامع بشری است معتقد است که تمامی تلاش آنان القای این مطلببوده است که: «ما از خود هیچ نداریم و باید همه چیز،علم،تمدن،قانون و پیشرفت را ازآنان بگیریم.
»48 بر این اساس امام خمینی بازگشت به خویش و احیای هویت ملی و تقویت آن رامهمترین عامل جهت حفظ قدرت و استقلال کشور و مانعی فراراه هرگونه سلطهخارجی تلقی میکند و از آنجا به نظر ایشان عنصر اصلی هویت،فرهنگ است،شناخت و تقویت آن را مهمترین عامل حفظ موجودیت کشورها در مقابل جریانپرقدرت فرهنگی غرب و موج ایدئولوژی«غربیکردن»میداند.
اینفرهنگ به عنوان جوهره هویت ملی در ایران میتواند ضمن نقد عناصر تمدنی دیگر و یاطرد عناصر غیر تمدنی(یا به قول امام عناصر غیر اصیل تمدن غرب)به تبادل معقول ومنطقی و تثبیت و تقویت خود بپردازد و راه را برای برخورد نقادانه و گزینشی باتمدنهای دیگر براساس ارزشهای انسانی و عقلانی باز کند."