چکیده:
بررسی و تحلیل رفتار مصرفی خانوارها از جهت چگونگی تخصیص درآمد محدود به کالاها و خدمات مختلف،یکی از مباحث مهم علم اقتصاد به شمار میرود.به همین جهت در اکثر کشورها برای اتخاذ تصمیمات اقتصادی مناسب و به نفع رفاه جامعه،شناخت ترجیحات مصرفی و پیشبینی نیازهای آینده مصرفکنندگان جهت سیاستگذاری و برنامهریزی،چنین مطالعاتی انجام میپذیرد.در سالهای اخیر به منظور مطالعه حساسیت قیمتی کالاها و همچنین تغییرات درآمد واقعی،توجه به الگوی دستگاه تقاضای تقریبا ایدهآل بیشتر شده است.در پژوهش حاضر که هدف اصلی آن،برآورد تابع تقاضا و تحلیل رفتار مصرفی خانوارهای مناطق شهری استان اصفهان در دوره(84-1358)و مقایسه آن با کل کشور با فرض وجود عادات مصرفی در رفتار خانوار میباشد نیز از همینروش استفاده شده است.نتایج آماری تحلیل دادهها نشان میدهد که سهم هزینههای مصرفی غیر خوراکی نسبت به خوراکی در طول دوره بعد از دفاع مقدس به قیمتهای ثابت سال 1384 در بین خانوارهای شهری کل کشور و استان اصفهان به ترتیب حدود 7/1 و 3 برابر شده است که حاکی از افزایش رفاه اقتصادی بهخصوص در مناطق شهری استان اصفهان طی این دوره میباشد.
از طرف دیگر نتایج برآوردی الگوی تقاضای خانوار در هردو جامعه آماری بیانگر رد فرضیه همگنی و تقارن طبق آزمون والد و دال بر وجود عادات مصرفی در تقاضای خانوارها میباشد.کشش قیمتی خودی تقاضا برای کلیه گروهها دارای علامت مورد انتظار بوده است.کشش درآمدی محاسبه شده برای استان اصفهان نشان از آن دارد که گروه خوراکیها،پوشاک و کفش و برای کل کشور گروه خوراکیها و مسکن و سوخت کالاهای ضروری محسوب میشود و سایر گروههای مورد بررسی نیز کالاهایی نرمال و لوکس میباشند.
خلاصه ماشینی:
"فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی،شماره 51،تابستان 1388،121-97تحلیل رفتار پویای مصرفی مناطق شهری کل کشور و استان اصفهان:
خانوارهای شهری کل کشور و استان اصفهان به ترتیب حدود 7/1 و 3 برابر شده است که
4-تقاضای مصرفکننده در هریک از گروههای کالایی نسبت به تغییرات مخارج (درآمد)بیتأثیر است.
سیستم تقاضای تقریبا ایدهآل را برای گروههای مختلف مخارج برآورد نمود.
اما نکته مهم این است که آیا در طول این دوره کاهش تدریجی سهم هزینههای مصرفی خوراکی و دخانی در کل هزینههای سالانه خانوارها و در مقابل افزایش سهم هزینه کالاها
حدود 7/1 و 3 برابر شده است که در این میان گروه کالایی مسکن و سوخت در بین غیر
دارد که مقدار آماره x2 محاسبه شده به ترتیب برای استان اصفهان و کل کشور برابر است
برای بررسی رفتار پویای مصرفی مناطق شهری استان اصفهان و کل
پارامتر Bi مربوط به مخارج کل در معادلات پوشاک و کفش و خوراکیها به مفهوم ضروری بودن این گروه از کالاها در سبد مصرفی خانوارهای استان اصفهان میباشد.
بودن این گروه از کالاها در سبد مصرفی خانوارهای کل کشور میباشد.
یعنی با افزایش 10 درصد قیمت تمام گروههای کالایی میزان تقاضای آنها به ترتیب 9/10، 8/10 درصد،6/12 درصد،و 8/11 درصد کاهش خواهد یافت.
برسی اثر تغییر قیمت گروه خوراکیها بر میزان تقاضای سایر گروههای کالایی نشان میدهد که با افزایش قیمت این گروه به میزان 100 درصد مقدار تقاضای گروههای
گروههای کالایی استان اصفهان مثبت میباشد،این امر حاکی از این واقعیت است که
بنابراین سیستم پویا برای بررسی رفتار مصرفی مناطق شهری کل کشور و استان اصفهان"