چکیده:
مقاله حاضر به بررسی تطبیقی تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در 6 کشور آلمان، ژاپن، آمریکا، فرانسه،انگلیس، کانادا و ایران و بررسی هزینه GDP در کشورهای مورد مطالعه و ایران پرداخته است. روش به کار گرفته شده در این تحقیق، تحلیلی- مقایسه ای می باشد. در این مقاله، درصد و نسبت دانشجویان کارشناسی ارشد به کل دانشجویان در حال تحصیل نظام آموزش عالی و دانشجویان دکتری به کل دانشجویان در حال تحصیل نظام آموزش عالی به عنوان نیروهای احتمالی پژوهشگر بررسی شده است.
همچنین هزینه GDP نیز به عنوان مالیه پژوهش که سهم بسزایی در انجام بهتر و بیشتر تحقیقات دارد، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این تحقیق به این صورت می باشد که تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد ایران در دو سال متفاوت 1998 و 2004، رقم 4 درصد از کل دانشجویان را به خود اختصاص داده است. همچنین این نسبت در مقطع دکتری 1 درصد از کل دانشجویان را شامل می شود. مطالعه مقدار هزینه GDP کشورهای پیشرو نسبت به ایران نیز نشان داد که مالیه پژوهشی کشور ایران در سال 2005 در حدود 0/67 که در مقایسه با آنها از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نمی باشد. نتیجه مهم دیگر این تحقیق، انباشتگی بالای دانشجو در ایران در دوره های کارشناسی و کاردانی می باشد و می توان این انباشتگی را با افزایش ظرفیت دوره های تحصیلات تکمیلی به تعادل رساند. آمارها و تعداد دانشجویان و مقدار هزینه ها در قالب جداول و نمودار توصیفی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله،درصد و نسبت دانشجویان کارشناسی ارشد به کل دانشجویاندر حال تحصیل نظام آموزش عالی و دانشجویان دکتری به کل دانشجویان در حالتحصیل نظام آموزش عالی به عنوان نیروهای احتمالی پژوهشگر بررسی شده استهمچنین هزینه GDP نیز به عنوان مالیه پژوهش که سهم بسزایی در انجام بهتر و بیشترتحقیقات دارد،مورد بررسی قرار گرفته است نتایج این تحقیق به این صورت میباشدکه تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد ایران در دو سال متفاوت 1998 و 2004،رقم4 درصد از کل دانشجویان را به خود اختصاص داده است.
نابع انسانی: مقایسه نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حال تحصیلدر کشورهای مورد مطالعه:[همان منابع].
نابع مالی: ارزیابی اعتبارات تخصیصی به تحقیقات دانشگاهی در مقاطعآموزش عالی ایران و 6 کشور(آلمان،ژاپن،کانادا،امریکا،انگلیس،فرانسه) مقایسه بودجه تحقیقاتی در ایران و سایر کشورها میتواندمعیار مناسبی برای ارزیابی میزان اهمیت هر یک از کشورها بهتحقیقات باشد؛ سهم بودجه تحقیقاتی به نسبت تولید ناخالص ملی-معیاراصلی تقسیمبندی کشورها از نظر پیشرفت،تلقی میشود8.