چکیده:
نوشتار حاضر براساس پژوهشی توصیفی-پیمایشی با عنوان"بررسی عوامل موثر بر ایجاد سازمان یادگیرنده"میباشد که بر روی 84 نفر از کارشناسان و مدیران حوزهء ستادی وزارت تعاون اجرا و تدوین شده است.مدل مفهومی پژوهش برگرفته از مبدع الگوی سازمانهای یادگیرنده یعنی پیتر سنگه است.وی در کتاب خود تحت عنوان پنجمین فرمان،عوامل موثر بر ایجاد سازمانهای یادگیرنده را شامل رهبری، فضای تعمقی،بومیسازی،تعادل بین کار و خانواده،مدیریت زمان و تجربهاندوزی دانسته است.روش نمونهگیری در این پژوهش طبقهای-تصادفی میباشد.با شناسایی عوامل موثر بر ایجاد سازمان یادگیرنده میتوان زمینه استقرار این شکل از سازمان را بعنوان رویکردی نوین در جهت تعالی سازمانی و توسعه منابع انسانی فراهم کرد.نتایج تحقیق نشان داد که عوامل ذکرشده بر ایجاد سازمان یادگیرنده موثر است.بنابراین با اقداماتی همچون استفاده از رهبران طراح،معلم و ناظر،ایجاد فضای تعمقی،استفاده از تجارب موردی،تلاش فردی و سازمانی بهمنظور ایجاد تعادل بین کار و خانواده، ایجاد فرصت جهت یادگیری و تفکر و واگذاری تصمیمگیریها به بدنه کارشناسی و سرپرستی میتواند موجبات ایجاد سازمان یادگیرنده را فراهم نماید.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره 5-ضریب تعیین پیشبینیکنندهی سازمان یادگیرنده (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره 6-آزمون معنیداری ضریب تعیین (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره 7-خلاصهی رگرسیون (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتایج تحلیل آماری،فضای تعمقی بر ایجاد سازمان یادگیرنده در حوزه ستادی وزارت تعاون موثر است و این نتیجه با ادبیات تحقیق و دیدگاه پیتر سنگه که از آن به عنوان عاملی موثر بر ایجاد سازمان یادگیرنده نام میبرد،مطابقت دارد.
جدول شماره 11-ضریب تعیین پیشبینیکنندهی سازمان یادگیرنده (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره 12-آزمون معنیداری ضریب تعیین (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره 13-خلاصهی رگرسیون (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتایج تحلیل آماری،تعادل بین کار و خانواده بر ایجاد سازمان یادگیرنده در حوزه ستادی وزارت تعاون موثر است و این نتیجه با ادبیات تحقیق و دیدگاه پیتر سنگه که از آن بهعنوان عاملی موثر بر ایجاد سازمان یادگیرنده نام میبرد،مطابقت دارد.
جدول شماره 14-ضریب تعیین پیشبینیکنندهی سازمان یادگیرنده (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره 15-آزمون معنیداری ضریب تعیین (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول شماره 16-خلاصهی رگرسیون (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به نتایج تحلیل آماری،مدیریت زمان و ایجاد فرصت برای یادگیری و تفکر بر ایجاد سازمان یادگیرنده در حوزه ستادی وزارت تعاون موثر است و این نتیجه با ادبیات تحقیق و دیدگاه پیتر سنگه که از آن بهعنوان عاملی موثر بر ایجاد سازمان یادگیرنده نام میبرد،مطابقت دارد."