چکیده:
در رقابتهای جهانی موجود،باید محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشتری در دسترس وی قرار داد خواست مشتری بر کیفیت بالا و خدمترسانی سریع،موجب افزایش فشارهایی شده است که قبلا وجود نداشته است،در نتیجه شرکت ها بیش از این نمیتوانند به تنهایی از عهده تمامی کارها برآیند.در بازار رقابتی موجود بنگاههای اقتصادی و تولیدی علاوه بر پرداختن به سازمان و منابع داخلی،خود را به مدیریت و نظارت بر منابع و ارکان مرتبط خارج از سازمان نیازمند یافتهاند،علت این امر دستیابی به مزیت یا مزایای رقابتی با هدف کسب سهم بیشتری از بازار است.بر این اساس، فعالیتهایی نظیر برنامهریزی عرضه و تقاضا،تهیه مواد،تولید و برنامهریزی محصول، خدمت نگهداری کالا،کنترل موجودی،توزیع،تحویل و خدمت به مشتری که قبلا همگی در سطح شرکت انجام میشده اینک به سطح زنجیره تامین انتقال پیدا کرده است.انتخاب تامینکنندگان طبقهبندی ایشان و تعیین نوع رفتار مناسب با هر طبقه از مهمترین مولفههای رفتاری در یک زنجیره تامین است. این پایاننامه ضمن بررسی معیارهای طبقهبندی تامینکنندگان به شناسایی مهم ترین آنها میپردازد و با بررسی روشهای پیشنهادی برخورد با تامینکنندگان،آنها را دستهبندی میکند،سپس با توجه به نتایج منتج از آن،معیارهای طبقهبندی تامین کنندگان شناساییشده و به استناد این معیارها،یک سیستم خبره جهت طبقهبندی تامینکنندگان ایجاد میگردد و در انتها چارچوبی به منظور ارتقاء سطح با ایشان پیشنهاد میگردد.در این بین به بررسی شناخت هریک از طرفین تامینکننده و خریدار(تولیدکننده)از رابطه فی ما بین در ایران میپردازد و این موضوع بررسی میگردد که آیا این دو درک متقابل و مشترکی از رابطه فی ما بین دارند؟
خلاصه ماشینی:
"توصیفگرها:مدیریت زنجیره تامین/تامینکنندگان/نظامهای خبره/خودروسازی/ صنعت خودروسازیچکیده: در رقابتهای جهانی موجود،باید محصولات متنوع را با توجه به درخواست مشتری در دسترس وی قرار داد خواست مشتری بر کیفیت بالا و خدمترسانی سریع،موجب افزایش فشارهایی شده است که قبلا وجود نداشته است،در نتیجه شرکت ها بیش از این (1)-کارشناس ارشد فهرستنویسی و طبقهبندی کتب لاتین نمیتوانند به تنهایی از عهده تمامی کارها برآیند.
1-بررسی مدلهای ارائهشده برای طبقهبندی تامینکنندگان 2-بررسی ادبیات موضوع سیستمهای خبره،روشها،انواع،ویژگیها و کاربردهای آن 3-با استفاده از نظر خبرگان و پرسشنامههای لازم به بررسی معیارهای لازم و شناسایی مهمترین آنها پرداخته شده است 4-استفاده از یک ابزار خبره در طبقهبندی تامینکنندگان 5-ارائه چارچوبی جهت ارتقاء روابط با تامینکنندگان 6-به کمک خبرگان نسبت به ارائه پیشنهاداتی بهمنظور دستیابی به اهداف سازمان در نوع رابطه با تامینکنندگان پرداخته میشود."