چکیده:
اخیرا دیدگاه های مارتین هایدگر در زمینه ی رابطه ی “تاریخ ، هویت
و مکان ” مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است . هایدگر در آثارش
تفسیری زمانمند از هستی شناسی مکان ارائه داد و براساس آن بر
وجدان تاریخی ملل تاکید کرد . در نزد هایدگر وابستگی به زمین عاملی
بنیادی است و هویت به واسطه ی پیوند هستی شناختی انسان با خاک و
ریشه های بومی اش تعریف می شود. به علاوه ، قطع شدن این ریشه های
بومی یکی از سرچشمه های بحران بشر معاصر به شمار می آید و
بی خانمانی او را سبب می شود. فرضیه ی اصلی مقاله ی حاضر این
است که هایدگر با احیای مفهوم مکان در اندیشه ، اصالت هویت را
برمبنای اصل سکنی گزیدن و با زمین پیوند داشتن و اصل بازگشت به
بوم تعریف می کند. از این رو جست وجوی ریشه های هویتی را جزء
رسالت های تاریخی هر ملت می داند. در نهایت هایدگرپیرو سیاستی
مبتنی بر اصالت است . سیاستی که جنبه ی وجودی دارد و می کوشد بر
بحران بی خانمانی و غم غربت انسان غلبه کند.
خلاصه ماشینی:
"IB} لیدواژهها: {VKهایدگر،وجدان تاریخی،هویت،بومVK} (*)استادیار علوم سیاسی دانشگاه تهران فصلنامه مطالعات ملی؛سال چهارم،شماره 14،زمستان 1381 تجلی وجدان تاریخی در بوم:هایدگر و سرچشمههایتاریخی-مکانی هویت جهانگیر معینی علمداری* کیده {IBاخیرا دیدگاههای مارتین هایدگر در زمینهی رابطهی"تاریخ،هویتو مکان"مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.
مین و معضل چاره کردن ازخودبیگانگی زمین در آثار هایدگر بیشتر به وسیلهای برای بازگشت و پر کردن فاصله تبدیلمیشود؛فاصله میان انسان خود تأویلگر و جهانی که در آن فروافکنده شده است.
هایدگر یک قومگرا یا ملیگرای افراطی نیست که فقط به یک محدودهیجغرافیایی خاص بیاندیشد و لا غیر،بلکه او از این فراتر میرود و در-جهان-بودن را به معنای مطلق کلمه در نظر دارد و آن را در ارتباط با مکان و دازاینمیسنجد.
هایدگر یک قومگرا یا ملیگرای افراطی نیست که فقط به یک محدودهیجغرافیایی خاص بیاندیشد و لا غیر،بلکه او از این فراتر میرود و در-جهان-بودن را به معنای مطلق کلمه در نظر دارد و آن را در ارتباط با مکان و دازاینمیسنجد.
هایدگر خواستار تحول کلی این وضع در آینده است،اما آیاچنین دیدگاهی آرمان شهری نیست؟آیا میتوان آن را بازگشتی رومانتیک به گذشتهدانست؟آیا این طرز تفکر،نسبتی با واقعیت دارد یا آنکه فقط در خدمت توجیهیک مسلک بهخصوص قرار دارد؟ به گمان من،هایدگر یک گذشتهگرای رومانتیک یا توجیهگر وضع موجودنیست،بلکه مانند برخی از متفکران معاصر به دنبال جستوجو و تعیین امکاناتآینده و شناسایی منابع هویتی وجود بشری است."