Skip to main content
فهرست مقالات

اشتراکات فرهنگی- تاریخی بلوچ ها با سایر ایرانیان

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 131 تا 154)

کلیدواژه ها :

آداب و سنن بلوچ ،باورهای بلوچ ،تاریخ بلوچستان ،خاستگاه بلوچ ،فرهنگ بلوچ

کلید واژه های ماشینی : بلوچ، بلوچستان، قوم بلوچ، کرمان، ایران، قوم، آریایی، فرهنگی، آیین، شیعه

بلوچ‌ها به استناد منابع معتبر، پیش از ظهور اسلام در بلوچستان حضور نداشته‌اند. بلوچ‌ها تبار آریایی داشته‌ و آریایی‌ ساکن شمال ایران ـ احتمالا کوه‌های البرز ـ بوده‌اند؛ سال‌ها در ارتش ایران باستان نقش داشته‌اند و سرانجام احتمالا در زمان خسرو انوشیروان، از شمال به کوه‌های کرمان کوچانده شده‌اند؛ منابع جغرافی‌نویسان عرب نیز، اثبات می‌کند که بلوچ‌ها، در زمان استقرار در کوه‌های کرمان، پیرو آیین شیعه بوده‌اند. علاوه بر این زبان، شعر و موسیقی اعتقادات و باورهای آنان، نشان از ویژگی‌های مشترک فرهنگی این قوم با دیگر اقوام ایرانی دارد. با این حال، قوم بلوچ، در 50-60 سال اخیر، تحت تاثیر مبارزه‌ نخبگان تحصیل کرده در خارج از کشور در حال بیگانه شدن با سنت‌ها و ارزش‌ها و آداب و رسوم باقیمانده از گذشته‌ خود است.

خلاصه ماشینی:

"به نظر می‌رسد در داستان جنگ کیخسرو با افراسیاب،به انگیزه‌ی دادخواهی ازخون سیاوش،بخشی از تاریخ مردمان ساکن در بلوچستان،پیش از ورود آریاهاشرح شده است؛در شاهنامه آمده است آن هنگام که کیخسرو به دنبال افراسیابمتواری به سوی مکران رفت و از شاه مکران توشه‌ی راه سپاه خواست،شاه مکرانبه مقابله برخاست: {Sزمین کوه تا کوه لشکر گرفت#همه نیز و مکران،سپه برگرفتS}در شرح این جنگ،که منجر به کشته شدن شاه مکران و پیروزی کیخسرو شد،فردوسی از زبان کیخسرو،نژاد شاه مکران را«تخمه‌ی اهرمن»(فردوسی،1967:348)می‌خواند و این نشان می‌دهد که پس از ورود آریایی‌ها به ایران نیز،تامدت‌ها در بلوچستان همچنان غیر آریایی‌ها و احتمالا در اوبدیان،ساکن بوده‌اند. این‌که چرابلوچ‌های ساکن کرمان در قرن چهارم هجری به آیین شیعه بوده‌اند؟هیچ مستند تاریخی‌ای در دست نیست،اما از کتاب مقدسی چنین برمی‌آید که در این زمان،درسرزمین کرمان اکثریت با شافعیات بوده است،و پیروان ابو حنیفه نیز در حوزه‌هایدیگر بسیار بوده‌اند(ص 691). از سوی دیگر،در قرن چهارم هجری،آل بویه(دیلمیان)بر کرمان حکومتمی‌راندند،و اگرچه ایشان پیرو مذهب شیعی بودند و اقامه‌ی مراسم عزاداری ماهمحرم به ایشان منتسب است،اما در امر دین و مذهب چندان تعصبی نداشتند،چنان‌که در این زمان هم‌چنان که گفتیم،غالب مردم کرمان به آیین شافعی گرایشداشته‌اند؛پس نمی‌توان گفت که شیعی بودن بلوچ‌ها در کرمان ناشی از جبرحکومت شیعه دیلمی بوده است. هنوز نو شدنطبیعت و زندگی دوباره‌ی آن‌که خود در واقع رمز جشن نوروز است،در بلوچستان پربهاست و هنوز برای نشان دادن ادامه‌ی سرمای پس از ظهور«نوروز»از پیران وگاه جوانان بلوچ می‌توان شنید که: {Sپس از نوروز سلطانی#چهل کنده بسوزانیS}از دیگر یافته‌های نگارنده در خصوص وجود جشن نوروزی در میان قوم بلوچ،مراسم شادی«پنجم نوروز»است که ظاهرا در حاشیه‌ی کوه تفتان در حدود 60سال پیش برگزار می‌شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.