Skip to main content
فهرست مقالات

معرفت شناسی و فمینیسم

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 159 تا 166)

کلید واژه های ماشینی : معرفت ، معرفت ، فمینیستی ، شناخت ، تجربه ، عینیت ، معرفت شناسی‌های ، تجربه‌گرایی ، فرد گرایی ، اجتماعی

خلاصه ماشینی:

"مدعای اصلی‌ آنها،این است که تجربه گرایی صریحا ارزش مدار و با این حال دقیقی که ایدئولوژی‌ فمینیستی آن را شکل داده است،می‌تواند شناختی به وجود آورد مطلوب‌تر از آنچه‌ روش‌های مرسوم،با غفلت از عمومیت نداشتن خود و همدست بودن‌شان در یک‌ نظام جنس/جنسیت( xes / redneJ )می‌توانند ایجا کنند. رویکرد او از آن رو که اعتقاد دارد ذهنیت( ytivitcejbus )به نحوی اجتماعی ساخته می‌شود و از جهت مطرح کردن این‌ که شناختن سایر مردم الگوی بهتری برای عمل شناخت است تا شناختن ابژه‌های‌ فیزیکی متوسط،از تجربه گرایی مرسوم متمایز می‌شود. شناخت حاصل از منظر فمینیستی که بر اساس شرایط تاریخی-مادی زنان قرار دارد،ظرفیت و توانی توضیح دهنده و دگرگون کننده و آزادی بخش دارد که‌ پروژه‌های تجربه گرای بی ادعاتر هرگز قادر به تحقق آن نیستند. ناقدان نظریهء دیدگاهی،این اعتراض را مطرح می‌کنند که از آنجا که هیچ‌ چشم انداز یگانه و متحد فمینیستی وجود ندارد،این نظریه اختلافات را از یاد می‌برد و بنابراین از لحاظ معیارهای فمینیستی خود نیز،مردود می‌شود،عده‌ای‌ هم در دعاوی آن نسبت به داشتن مزیت معرفتی تردید می‌کنند،با این استدلال که‌ «در جایی واقع بودن»آن،چشم اندازی را دربارهء واقعیت اجتماعی پدید می‌آورد که به اندازهء هر چشم انداز دیگری،محدود است. وقتی معرفت شناسی به پروژهء فهم این مسئله تبدیل می‌شود که انسان‌ها چگونه شناخت حاصل می‌کنند،چگونه‌ می‌توانند به بهترین نحو بر شرایط منقطه‌ای خود و اوضاع جهانی‌ای که منطقهء آنان در آن استقرار یافتهاست غلبه کنند؛وقتی فرد گرایی انتزاعی معرفت شناسی‌ سنتی،ذهنیت واقع در موقعیتی خاص را می‌پذیرد،آنگاه آرمان فرا رفتن از محدودیت‌های«چشم انداز ناقص غرض آمیز»برای رسیدن به منظری که مشروط به هیچ موقعیتی نیست،امری مشکوک می‌شود."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.