چکیده:
تلفن ثابت همانند تلفن همراه، اینترنت، فاکس و ایمیل، یک وسیله ارتباطی، یا بهعبارتی کالای شبکهای است که اثرات خارجی شبکه به آن مرتبت است، یعنی با افزایش تعداد استفاده کنندگان، مطلوبیت استفاده کننده افزایش پیدا میکند و محرکی برای افزایش ضریب نفوذ است، از اینرو هر چه ضریب نفوذ بالاتر باشد، اثرات شبکهای تقویت میشود. در این مقاله، به بررسی عوامل تاثیرگذار روی ضریب اثرات شبکهای میپردازیم. نتایج نشان میدهد که عوامل و متغیرهای فنی و اقتصادی در آن مؤثرند. منحنی s شکل نفوذ آن در ایران کامل نیست و ضریب اثرات خارجی شبکهای ضعیف است، لذا گسترش شبکه تلفن ثابت با توجه به منحنی تقاضا، نقش عمدهای در افزایش تمایل به پرداخت مردم به تلفن ثابت دارد.
Land- phone، like mobile، internet and fax is a communication device and has network externality effect. Thus as the penetration coefficient increases، the network effect improves. The transmission of information via the word of mouth is the main source of enhancing the network externalities coefficient. In this article we have investigated the factors affecting the network externality coefficient. The results show the effects of technical as well as the economical factors on this coefficient. The network externality coefficient is low; but since the shape of S curve diffusion of technology has not yet been completed، the expansion of land- phone network due to demand curve has a main role in the people's willingness to pay for the service of land- phone.
خلاصه ماشینی:
شايد مدل ارائه شده در اين مقاله براي موبايل مناسبت بيشتري داشته باشد، ولي از آنجايي كه تاريخ ورود موبايل به ايران 1373 بوده و سري زماني موجود كم است، لذا تلفن ثابت انتخاب شده است 2- مدل همانگونه که اشاره شد، هر نوآوري در زمان معرفي خود به جامعه، جديد است و به تدريج در جامعه اشاعه پيدا كرده و در نهايت در كل جامعه انتشار پيدا ميكند.
ميتوان چگونگي اثرگذاري اثرات شبكه در تابع مطلوبيت و تقاضای فرد x را بدينگونه نشان داد: اگر تمايل به پرداخت مصرفكنندهاي، مقدار x باشد، در اين صورت تابع مطلوبيت او بهصورت زير خواهد بود (توضيح بيشتر در اين زمينه در پيوست مقاله آورده شده است): به تصویر صفحه مراجعه شود در رابطة مذكور: Ux: مطلوبيت مصرف كنندة x است، كه x موقعيت نسبي تمايل پرداخت او را در مقايسه با افراد جامعه نشان ميدهد.
- Cpertt، بهعنوان يك متغير اقتصادي و با اين فرض وارد معادلة رگرسيون شده است كه اگر با افزايش شاخص قيمت ارتباطات تقاضا براي تلفن و لذا ضريب نفوذ تلفن ثابت كاهش پيدا كند، در اينصورت طبق نمودار 3 در سمت راست قسمت حداكثر منحني تقاضا قرار داريم، در غيراينصورت، يعني اگر رابطة اين دو مثبت باشد، در سمت چپ نقطة عطف هستیم.
به تصویر صفحه مراجعه شود نمودار – 2پ- تقاضاي كل معكوس تلفن ثابت طبق رابطة 5، اثر روي تقاضاي كل انتقال نمودار مذكور به سمت بالا خواهد بود و مفهوم آن اين است كه تمايل پرداخت افراد افزايش پيدا ميكند، زيرا شبكه گسترده میشود.