چکیده:
هدف از تحقیق حاضر،بررسی ارتباط مدیریت تغارض اعضای هیأت علمی و اثربخشی درک شده در دانشکدههای تربیتبدنی(دولتی)شهر تهران است.
پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است.جامعهء آماری تحقیق شامل کلیهء اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیتبدنی(دولتی)شهر تهران و نمونهء آماری برابر جامعه آماری و به تعداد 80 نفر میباشد.ابزار تحقیق شامل دو پرسشنامه مدیریت تضاد و اثربخشی بوده که اعتبار آنها از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است.جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی(میانگین،جدول،نمودار و...)و آمار استنباطی(آزمون کالموگروف اسمیرنوف،ضریب همبستگی پیرسون،آزمون آنوا)استفاده شده است.
تجزیه و تحلیل نتایج،حاکی از آن است که ارتباط مثبت و معنیدار بین مدیریت تعارض، راهبرد راهحلگرایی و راهبرد عدم مقابله و نیز رابطهء منفی و معنادار بین راهبرد کنترل با اثربخشی درک شده در دانشکدههای تربیتبدنی(دولتی)شهر تهران وجود دارد (> P0/01) .همچنین بین مدیریت تعارض دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی(دولتی)شهر تهران اختلاف معناداری وجود دارد (P>0/01) .
در تبیین نتایج این تحقیق میتوان گفت،براساس نظریهء تعامل تعارض که سطوح تعارض زیاد و کم را نامطلوب میداند،سطح متوسط تعارض اعضای هیأت علمی با افزایش اثربخشی دانشکدههای تربیتبدنی در ارتباط بوده است،به عبارتی،تعارض بسیار زیاد و بسیار کم،با کاهش اثربخشی درک شده در دانشکدههای مذکور رابطه دارد.همچنین به منظور افزایش اثربخشی دانشکدههای تربیتبدنی لازم است که مدیران این دانشکدهها، راهبرد کنترل اعضای هیأت علمی را به سمت راهبردهای راهحلگرایی و عدم مقابله تعدیل نمایند.همچنین تحلیل آنوا نشان داد،بین دانشکدههای تربیتبدنی شهر تهران از نظر مؤلفهء مدیریت تعارض تفاوت معناداری وجود دارد که میتواند مبین توجه برخی از دانشکدههای مذکور به این عوامل باشد
خلاصه ماشینی:
"هدف از تحقیق حاضر،بررسی ارتباط مدیریت تغارض اعضای هیأت علمی و اثربخشی درک
اثربخشی درک شده در دانشکدههای تربیتبدنی(دولتی)شهر تهران وجود دارد (>
همچنین بین مدیریت تعارض دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی(دولتی)شهر
همچنین به منظور افزایش اثربخشی دانشکدههای تربیتبدنی لازم است که مدیران این دانشکدهها،
مجزا"نتیجه گرفتند که بین مقوله تعارض و اثربخشی سازمان رابطهء معناداری وجود دارد(6).
در پژوهش تحت عنوان"بررسی ارتباط سبکهای مدیریت تعارض و اثربخشی سازمانی"که
در خصوص استفاده از استراتژیهای مدیریت تعارض در بین افراد مذکور تفاوت معناداری وجود
موارد یاد شده،سؤال اصلی این است که آیا بین مدیریت تعارض اعضای هیأت علمی و
اثربخشی ادارک شده در دانشکدههای تربیتبدنی شهر تهران ارتباط وجود دارد؟روششناسی پژوهش81
کنترل (r--0/570) با اثر بخشی درک شده در دانشکدههای تربیتبدنی شهر تهران وجود دارد
لحاظ مدیریت تعارض،تفاوت معناداری بین دانشکدههای تربیتبدنی شهر تهران وجود دارد
عدم مقابلهء اعضای هیأت علمی و اثربخشی ادراک شده در دانشکدههای تربیتبدنی شهر تهران
ارتباط مثبت و معنادار و همچنین بین راهبرد کنترل اعضای هیأت علمی و اثربخشی ادراک
کنترل بوده است و با توجه به نتایج این پژوهش مبنی بر ارتباط مثبت راهبردهای راهحل
راهبرد کنترل مدیریت تعارض(اعضای هیأت علمی منافع فردی خود را نسبت به منافع و
راهبردهای صحیح مدیریت تضاد از سوی اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیتبدنی و درک
تحلیل دیگر از یافتههای این تحقیق حاکی از آن است که،از میان راهبردهای مدیریت تعارض
تعارض مورد توجه بوده و از مزایای آن در جهت اثربخشی دانشکدهها استفاده شده است،حال
گرفت که مدیریت تعارض در دانشکدههای مذکور به طور یکسان مورد توجه قرار نگرفته است."