چکیده:
در زمینه بهداشت روان مدارس امیدبخش است،اما سیاستگذاران با فراهمسازی فرصتهای بیشتر میتوانند این سیر صعودی را تسریع بخشند و پژوهشگران را بیشتر به انجام تحقیقات آزمایشی(که طبق نتایج کمتر به آن پرداخته شده است)و اقدامات جهت پیشگیری ترغیب نمایند و زمینه را برای انجام تحقیقات ملی جهت تصمیمات کلی در نظام آموزشی مهیا سازند.
خلاصه ماشینی:
"نتیجهگیری:باتوجه به مشکلات دانشآموزان در مدارس،رشد فزاینده مقالات در سالهای اخیر در زمینه بهداشت روان مدارس امیدبخش است،اما سیاستگذاران با فراهمسازی فرصتهای بیشتر میتوانند این سیر صعودی را تسریع بخشند و پژوهشگران را بیشتر به انجام تحقیقات آزمایشی(که طبق نتایج کمتر به آن پرداخته شده است)و اقدامات جهت پیشگیری ترغیب نمایند و زمینه را برای انجام تحقیقات ملی جهت تصمیمات کلی در نظام آموزشی مهیا سازند.
تقسیمبندی موضوعی مقاله حاضر به نوعی با تقسیمبندی میگول و سانچز(2002)در حیطه روانشناسی تربیتی و رشد در برخی گروهها،از جمله در مسایل شناختی،آموزشی، پیشرفت تحصیلی(بهعنوان طبقه فرعی)و رشد در ابعاد مختلف اجتماعی،شناختی و زبان مشابهت دارد،اما تحقیق مذکور در بحث اختلالات فقط،بحث اختلالات رشدی و ناتوانیهای یادگیری را شامل میشود،در صورتی که در مقاله حاضر باتوجه به جامعیت موضوع بهداشت روان تمامی اختلالات و مشکلات روانی دانشآموزان موردنظر است.
آیا باتوجه به اینکه دانش روز به سرعت در حال تحول و دگرگونی است،لازم نیست طبق یک برنامه دورهای،کتابهای درسی به لحاظ محتوایی بررسی شده و متناسب با رشد جامعه مطالب با جذابیت بیشتری طراحی گردد؟یا مباحثی مثل آموزش مهارتهای زندگی،مهارتهای مقابلهای،حل مساله،تصمیمگیری و مهارتهای اجتماعی نیز بهعنوان اقدامات پیشگیری از مشکلات آینده در برنامه درسی دانشآموزان استفاده گردد؟این احتمال وجود دارد که چنین مطالعاتی صورت گرفته و به صورت گزارش در سازمانهایی مانند آموزش و پرورش موجود باشند، اما به صورت مقاله چاپ و توزیع نشده باشند،در نتیجه امکان نقد آن فراهم نگردیده و موجب ایجاد اقدامات لازم در زمینههای مذکور نشدهاند."