چکیده:
هدف مطالعه حاضر،بررسی رابطه سبکهای دلبستگی به والدین و همسالان،با سبکهای هویت در نوجوانان است.بدین منظور،260 دانشآموز دختر و پسر پایه دوم دبیرستان به طور تصادفی از دو شهرستان خراسان رضوی(تایباد-خواف)برای بررسی رابطه متغیرها انتخاب شدند.دادهها از طریق پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان آرمسدن و گرینبرگ(1987)و مقیاس سبکهای هویت برزونسکی،تجدید نظر شده به وسیله وایت و همکاران(1998)به دست آمد.نتایج نشان میدهند که دلبستگی ایمن به والدین،قدرت پیشبینی سبکهای هویت اطلاعاتی،هنجاری و تعهد هویت را دارد و دلبستگی ایمن به همسالان،با سبک هویت هنجاری ارتباط معنادار دارد.پسران در میزان دلبستگی ایمن به والدین و تعهد هویت و دختران در دلبستگی ایمن به همسالان،بر یکدیگر برتری دارند.
خلاصه ماشینی:
"ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که ضرایب جدول 5 نشان میدهد،بیشترین میزان همبستگی بین تعهد هویت و سبک هویت اطلاعاتی(0/44- r )،دلبستگی ایمن به والدین و سبک هویت اطلاعاتی،(0/53- r )و دلبستگی ایمن و سبک هنجاری(0/03- r )است.
خلاصه نتایج تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی سبکهای هویت،بر اساس متغیرهای انواع دلبستگی به والدین (به تصویر صفحه مراجعه شود) نسبت F و سطح معناداری آن بیانگر این است که انواع دلبستگی به والدین(ایمن و ناایمن)،41% از تغییرهای سبکهای هویت را پیشبینی میکند.
ضرایب به دست آمده از تحلیل رگرسیون، حاکی از آن است که از بین متغیرهای دلبستگی به همسالان،فقط دلبستگی ایمن به همسالان سهم معناداری در پیشبینی سبک هویت هنجاری و تبیین واریانس آن دارد.
برای مشخصکردن نقش واسطهگری سبکهای هویت در ارتباط میان سبکهای دلبستگی و تعهد هویت،از تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی استفاده شد که نتایج آن در جدول شماره 9 نشان داده شده است.
*بحث و نتیجهگیری با توجه به اهداف اصلی پژوهش حاضر که مبتنی بر تعیین سهم هر یک از انواع دلبستگی به والدین و همسالان در پیشبینی سبکهای هویت و تعهد هویت نوجوانان 61-51 ساله بود،نتایج این مطالعه نشان داد که نوع دلبستگی به والدین و همسالان(ایمن،ناایمن)،با شیوههای پردازش شناختی-اجتماعی که نوجوانان از طریق آنها با مسایل هویت و اطلاعات مربوط به خود برخورد میکنند،رابطه دارد.
A. (1979),The relationship between identity status, locus of control,and ego development,Journal of Youth and Adolesevnce,8,81-89.
The inventory of Parent and Peer Attachment:individual differences and their relationship to Psychological Well-being in adolescence.
E. (1985),Defining and assessing individual difference in attachment relationship:Q-methology and the organization of behavior in infancy and early childhood,in I,Berton,E,Waters (Eds."