چکیده:
د.
خلاصه ماشینی:
"سومین مطالعه بین المللی ریاضیات و علوم که به اختصار تیمز (TIMSS) 1نامیده میشود،بزرگترین،جامعترین و بادقتترین مطالعه تطبیقی است که توسط انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (IEA) 2 و با هدف اندازهگیری میزان موفقیت دانشآموزان در یادگیری دروس ریاضی و علوم و همچنین،شناخت و ارزشیابی عوامل موثر بر موفقیت دانشآموزان در یادگیری دروس ریاضی و علوم،در سال تحصیلی 47-3731(59-4991 میلادی)،با شرکت 14 کشور جهان در پنج پایه مختلف و بر روی حدود 005/000 دانشآموز ردههای سنی 9،31 و 81 سال انجام پذیرفت(کیامنش،6731؛گویا،6731؛سلسبیلی،7731؛ مولیس3و همکاران،0002).
ضرایب مدل پیشبینی متغیر ملاک،بر اساس متغیرهای پیشبین آموزشی (به تصویر صفحه مراجعه شود) در جدول 4،مقادیر ضرایب استانداردنشده (B) ،برای متغیرهای مختلف آموزشی از 5/01-تا 0/967 در نوسان است،که بیشترین میزان پیشبینی متغیر ملاک مربوط به متغیر«میزان زمان اختصاصیافته توسط معلم به فعالیتهای مرتبط با صلاحیت حرفه معلمی»،با مقدار 0/967 و کمترین میزان آن مربوط به متغیر«تعداد دانشآموزان در کلاس»،با مقدار 5/01-است و در نهایت،با استفاده از مقادیر B ها،معادله رگرسیونی جهت پیشبینی عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه سوم راهنمایی در درس علوم،بر اساس دادهها و نتایج مطالعه تیمز-آر به صورت زیر است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری یافتههای پژوهش نشان داد که همه 9 متغیر پیشبین واردشده در تحقیق،با متغیر پیشرفت تحصیلی رابطه دارند،و متغیرهای سطح تحصیلات معلم،سابقه تدریس،سن معلم،میزان همیاری و تبادل نظر میان معلمان علوم،میزان زمان اختصاصیافته توسط معلم به فعالیتهای مرتبط با صلاحیت حرفه معلمی،نوع و میزان استفاده معلم از تکلیف شب و میزان استفاده از روشها و راهبردهای مختلف تدریس،با متغیر پیشرفت تحصیلی رابطه مثبتی دارند و با افزایش میزان این متغیرها،پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نیز افزایش مییابد."