خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) بانک و مشتری بحثی درباره بازاریابی خدمات بانکی مجید اسماعیلپور مقدمه در زمانهای بسیار دور تعداد تولیدکنندگان و عرضهکنندگان خدمت کم بودند،و از طرف دیگر،تعداد مشتریان نیز کم بود.
به خاطر همین است که یک مشتری در دفعات مختلف دریافت خدمات بانکی،کیفیتهای مختلفی را مشاهده میکند،یعنی در یک زمان کارکنان،خدمات بانکی را با یک سطوح کیفیتی ارایه میدهند و در زمانی دیگر کیفیت ارایه خدمات تفاوت میکند.
فقط در صورتی که شعبه تعطیل شود،یا کارکنان آن شعبه دارای برخورد صحیح نباشند،یا کارایی کارکنان آن شعبه در ارایه خدمات بانکی خیلیپایین باشد، ممکن است مشتریان را تشویق کرد که بانک خود را ترک کند و این خدمات را در بانک دیگری دریافت کنند.
به عبارت دیگر،زمانی فرامیرسد که این محصول دیگر متقاضی ندارد و عرضهکننده نیز عرضه آن محصول را قطع میکند،اما چرا محصول به مرحله نزول و مرگ میرسد؟سه عامل دست به دست هم میدهند تا محصول به مرحله نزول خود برسد: الف)تغییرات خواستههای مشتریان:مشتریان همواره تمایل دارند که خدمات جدیدی توسط بانکها عرضه شود.
با توجه به اینکه نرخهای بهره توسط شورای پول و اعتبار تعیین میشود،اکنون بانکها،در انتخاب یک نرخ بهره برای تسهیلات بانکی آزای عمل ندارند و تمامی بانکها در اعطای تسهیلات اعتباری در قالب عقود اسلامی،قیمت یکسانی را از مشتریان خود دریافت میکنند.
تفکر بیشتر کارکنان بانک این است که((ما در خدمت مردم نیستیم، بلکه مردم در خدمت ما هستند))کارکنان بانکها مراجعهکنندگان خود را مشتری نمیدانند،بلکه معتقدند که مراجعهکنندگان برای حل مشکل خود به بانک آمدهاند و برخورد آنها با مشتریان اکثرا همراه با بیاعتنایی و در برخی مواقع حتی بیاحترامی است."