خلاصه ماشینی:
"دستور زبان ذو النور-جناب دکتر شریعت جناب عالی همیشه به محتوای کتب درسی توجه داشتهاید باتوجه به احاطهای که بر دستور زبان فارسی دارید و خودتان از سالها پیش هم کتاب نوشتهاید و هم تدریس فرمودهاید،همانطور که فرمودید واقعا اختلافنظر در دستور خیلی زیاد است بهعنوان مثال در سئوالات دستور کنکور تستهایی بود که دو جنبه داشت یعنی ممکن بود دو تا معلم دو جور جواب بدهند و بهرحال روی فکر خودشان ثابت هم بکنند در هر صورت بچه مردم این وسط تقصیر ندارد.
باتوجه به اینکه هماهنگی لازمی که باید بین دوره عمومی و دوره فرهنگ و ادب باشد نیست البته الآن قرار است که روش جدیدی اعمال بشود،و حضرت عالی ارائه طریق بفرمایید که نواقصش رفع بشود؟ دکتر شریعت-عرض کنم حضورتان زمانی که من تحصیل میکردم در دبیرستانهای اصفهان اصلا دستور درس نمیدادند.
من هروقت در سر درس انشاء،دانشآموز را جدی گرفتم و معیارهای ذهنی خودم را کنار گذاشتم،یعنی اگر گفتم: آفرین این فکر را از کجاآوردی؟این موضوع را از کجا آوردی؟چقدر خوب است!نتیجه گرفتم،ولی هروقت غفلت کردم یا مثلا مزاجم خوب نبود یا نمیدانم خانه دعوا کرده بودم یا قسط بانک عقب افتاده بود یا کار معلمی را جدی نگرفته بودم یا وجدان کاری من تحتالشعاع مسائل دیگر قرار گرفته بود،دیدم که به نتیجه نمیدهد.
شما گمان میکنید چند درصد از معلمین انشاء،خودشان نوشتن بلدند؟نه حتی در سطح عالی،در همان سطح انشای دبستانی و دبیرستانی؟ دکتر شریعت-عرض کنم حضورتان که کلاسی گذاشته بودند در دانشگاه اصفهان به اسم کلاس بازآموزی دبیران و عدهای از دبیران تمام استان اصفهان آمده بودند آنجا و من یکی از موادی که در آنجا مطرح کردم،همین درس انشاء بود."