خلاصه ماشینی:
"بنابراین آثار ایشان در قالب انگارههای موسیقی شرق و در موسیقی ما که موسیقی ردیف دستگاهی است قرار دارد،یعنی آن ریشهها و منبع اصلی خلق موسیقی ما که در حقیقت انگارهها و چارچوبهایی است که ما آن چارچوبها را گوشه مینامیم و این گوشهها در دستگاهها دستهبندی میشوند.
کلام قطعه آنچنان روان است که مخاطب احساس میکند خودش آن را ساخته است و آنقدر نزدیک به فرهنگ عمومی جامعهی ما است که آن عرفان و آن تفکر عرفانی که در حقیقت در ادب ما و در بخشهای مختلف آن به نوعی نهفته است در این اشعار وجود دارد و به شکل بسیار زیبایی در آهنگها نمایان شده است؛امشب در سر شوری دارم/امشب در دل نوری دارم ،اینهادیگر حرف معمولی نیست.
یعنی کسی که طلایهدار موسیقی نوین ایران در همین دوران معاصر ما بوده و در حقیقت شکل موسیقی ما را به نوعی به سمت موسیقی علمی سوق داده است و این امکان فراهم گردیده که موسیقی خودمان را بتوانیم برای مردمان ملل دیگر توضیح بدهیم.
سپس پیام تورج نگهبان در فیلمی کوتاه پخش شد که در این پیام از راه دور،تورج نگهبان از استاد همایون خرم به عنوان چهرهی همیشه ماندهگار و پایدار موسیقی ایران یاد کرد.
پس از آن که پیام فخرالدینی خوانده شد رضا یکرنگیان که خود از بانیان این مراسم بود دربارهی استاد همایون خرم سخن گفت: «پس از برافتادن ساسانیان،یکی از هنرهایی که در چنبر بایدها و نبایدها گرفتار شد هنر موسیقی بود.
در انتهای مراسم استاد همایون خرم به خواست حاضران از خاطرات و عشق خود به موسیقی و امیدش به جوانان و نسل امروز ایران سخن گفت."