Skip to main content
فهرست مقالات

گفتگو: تجربه های حسی - عاطفی زنان در محیط شهر

مصاحبه شونده:

مصاحبه کننده:

خلاصه ماشینی:

"اما پرسش پیش روی ما،همچنان باقی می‌ماند؛عدم تجانس چه جنسی دارد؟چیزهای‌ به ظاهر نامتشابه کدام‌اند؟آیا به واقع عدم تشابه،برج بیرون زده‌ی میدان فردوسی از ضلع غربی میدان است در تضاد با سه ضلع دیگر که به‌ طور کامل در بافتی قدیمی با معماری سنتی و بی‌گوشه و دایره‌وار همچنان خسته و فرتوت برپا مانده؟!و پذیرش این نامتشابهات رسیدن به‌ "بلوغ‌"است؟ وقتی رابرت ونتوری از معماری سر راست حرف می‌زند و به صراحت می‌گوید تضاد در معماری را دوست دارد و تحلیل تی. عابر پیاده‌ای و زنی بچه به بغل که نمی‌توانی‌ با بچه،آن هم توی یخبندان زمستان،از روی‌ جوی آب بپری و خودت را به خط کشی عابر پیاده برسانی،که تازه اگر برسانی راننده‌ها به‌ شدت به آن احترام می‌گذارند!ناچاری از پلی‌ که پیاده رو را به خیابان وصل کرده بگذری، اما ماشینی دیگر کنار پل پارک کرده که هیچ‌ راهی برای عبور تو نمانده است. آنچه از کودکی به خاطر می‌آورم رویای خانه‌ای‌ ست با دیوارهایی که ریتم آجر چینی‌هایش‌ موسیقی می‌نواخت و حوض فیروزه‌ای با لکه‌ های قرمز ماهی و فواره‌ای که چشم و گوش‌ را نوازش می‌داد،حیاط سنگ‌فرش،عطر درختان ماگنولیا و خوشه‌های بنفش اقاقی که‌ آجری دیوارها را نوازش می‌کرد و از آن همه‌ باغ‌ها و درختان میوه در ازدحام اتومبیل‌ها و برج‌های آبنباتی چیزی نمانده است و زیبایی‌ ساختمان‌های ایرانی را که با عشق ساخته‌ می‌شد،حالا دیگر فقط در مینیاتورها می‌توان جست که چه منبع بی‌نظیری است‌ برای پرداختن به آن در معماری و یا هر هنر چشم‌نوازی."

کلید واژه های ماشینی:

شهر ، زنان ، معماری ، خیابان ، عبور ، درخت ، آب ، حق ، خاکستری ، زنان در محیط شهر


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.